انتشار این مقاله


پوست اضافه بعد از کاهش وزن

وقتی برای از دست دادن مقداری وزن تلاش می‌کنید به بدنی زیباتر و سفت‌تر فکر می‌کنید و به پوست های اضافی شل شده فکر نمی‌کنید. ولی در حقیقت یک واقعیت ممکن است که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی و تصویر ذهنی بدی بشود. به گفته دکتر جیسن لیچن جراح پلاستیک در کلمبس: این برای بیمارانی که […]

وقتی برای از دست دادن مقداری وزن تلاش می‌کنید به بدنی زیباتر و سفت‌تر فکر می‌کنید و به پوست های اضافی شل شده فکر نمی‌کنید. ولی در حقیقت یک واقعیت ممکن است که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی و تصویر ذهنی بدی بشود.

به گفته دکتر جیسن لیچن جراح پلاستیک در کلمبس: این برای بیمارانی که تمام این تلاش ها را کرده‌اند و به مسیرکاهش وزنشان متعهد بوده‌اند و حالا بدن‌های جدیدشان پوست اضافه‌ای دارد که آن همه تلاش رو نشان نمی‌دهد، ناامید کننده است. بیشتر اوقات آن‌ها احساس می‌کنند پوست اضافیشان همانند لباس‌های قبل کاهش وزنشان آویزان است با این تفاوت که نمی‌توانند آن را دربیاورند.

گرچه بحت فقط درباره اینکه چطور به نظرمی‌رسید نیست ومی‌تواند باعت تحریک پوستی عفونت و درد پشت نیز بشود و به علاوه می‌تواند مانع این بشود که به اندازه کافی فعال باشید.

چرا پوست بهبود نمی‌یابد؟

قابلیت ارتجاعی پوست به این بستگی دارد که چه مدت زمانی شما چاق بوده‌اید و مهم نیست که شما وزنتان رو سریع یا در مدت زمان طولانی‌تری از دست داده‌اید. پوست هرچه مدت زمان بیشتری کشیده شده باشد احتمال این که به حالت قبل برگردد کمتر است.

به گفته دکتر ماری جین متخصص پوست از سانفرانسیسکو: متل یک بادکنک می‌ماند.وقتی که برای اولین بار یک بادکنک رو باد  می‌کنید، واقعا کوچک و سفت است و باید اول آن را بکشیم اما وقتی بادشو خالی می‌کنیم دیگر به شکل قبلیش بازنمی‌گردد. خیلی از این موارد بستگی به سن و ژنتیک هم دارد. همه با افزایش سن به تدریج شروع به از دست دادن بافت‌های ارتجاعیشان می‌کنند.

نگرانی‌ها و وزن

پوست شل فقط مایه خجالت نیست ومی‌تواند باعث تحریک پوستی وعفونت های مخمری در تا شدگی‌هایش نیز بشود.

جین میگوید: عرق بدن در این نواحی جمع می‌شود و می‌تواند باعث تحریک پوستی بشود. من پودر یا نشاسته ذرت را که به جمع کردن رطوبت کمک می‌کند را پیشنهاد می‌کنم. حتی بعضی از مردم کمی پارچه در زیر این ناحیه می‌گذارند.

درعین حال لباس های تنگ می‌تواند کمک کننده باشد تا پوست شل ‌بتواند روی فرم بیاید. جنیفر کاپلا، جراح پلاستیک در نیویورک، می‌گوید: تصورکنید که ۳۰ ۴۰ پوند در مقابل شما بسته شده است، مرکز ثقل شما را تغییر می‌دهد و حرکت کردن سخت‌تر می‌شود.

درست کردن آن کار ساده‌ای نیست

کاپلا می‌گوید: ماهیچه‌های ساختمانی می‌توانند باعث شود تا پوست شما کمی چاق‌تر شود اما هیچ کرم جادویی یا دارویی که بتواند آن را به عقب بکشد یا هل دهد وجود ندارد. این چیزیست که باید با جراحی درست شود.

دکتر جان مارتون رییس جامعه جراحی‌های متابولیک وچاقی ایالات متحده می‎گوید: اما فقط در ۲۰ درصد از جراحی‌های کاهش وزن، بیماران به بدن معمولی‌ای دست پیدا می‌کنند.

یک دلیل مهم آن هزینه است هزینه لیفت کل بدن (سی هزار دلار) است بیمه سلامت ممکن است هزینه چین‌های شکمی را پرداخت کند چون تاهای شکمی اغلب عفونی می‌شوند اما برای قسمت‌های دیگر بدن پرداخت نمی‌کند. شرکت‌ها ادعا می‌کنند که آن جراحی‌ها دلیل‌های زیبایی و ترمیمی دارد.

لیچن اضافه می‌کند: بیشترین قسمت‌های بدنی که درمان می‌کنیم به ترتیب شکم، پشت، سینه، ران، بازو، سینه مردان و صورت است.

لنگوین، یک جراح پلاستیک و ترمیمی در مرکز جراحی پلاستیک و ترمیمی سیدار سینای در لس آنجلس می‌گوید: اگر شما وزنتان را برای شش ماه ثابت نگه دارید، یک جراح فقط پوست اضافی را از بین می‌برد. آن‌ها فقط بر روی یک یا دو ناحیه هم زمان کار  می‌کنند که ریسک عوارض را کاهش می‌دهد به علاوه زمان حرکت کردن در طول زمان ریکاوری خیلی درد نمی‌گیرند.

کاپلا می‌گوید: جراحی باعث بوجود آمدن اسکار می‌شود اما معمولا با لباس پوشانده می‌شوند و هیچ موقع گفته نشده است که اسکار دلیلی برای عدم جراحی کردن است.

مسئله ظاهری

با این وجود هم همه زیر بار جراحی نمی‌روند. سوزان هاوکینس ۶۷ ساله از آتلانتا ۱۵۰ پوند را بعد ازجراحی معده از دست داد،

او پوست شکمی‌ای که برایش ماند را دوست ندارد اما آن را قبولش کرده است.

هاوکینس می‌گوید: لباس‌های من کار قابل توجهی برای پنهان کردنش انجام می‌دهند. من هر روز تلاش می‌کنم پوست اضافی ام را از بین ببرم. (پوستی که به خاطر چاق بودن به وجود آمده است) این برای من نشانه‌ی افتخار است.

بقیه ممکن است برای قبول کردن ظاهرشان مشکل داشته باشند.

الکسیس کناسن، روانشناس در نیویورک، می‌گوید: خیلی‌ها پوست اضافی را به عنوان یک یادآور از زندگی قبلی خود می‌بینند و ارتباطی که آن ها را به مسائل احساسی که وقتی وزنشلن بالا بوده با آن درگیر بوده‌اند مانند عصبانیت افسردگی، تنهایی و اعتماد به نفس پایین، وصل می‌کند.

خوب است که ظاهر جدیدتان پوست و همه چیز را قبول کنید تانیشا شانی سی ساله از بروکلین نیویورک این کار را انجام داده است.

او بیش از ۱۴۰ پوند از وزنش را با رژیم و ورزش کم کرده است.

او می‌گوید: در طول این مسیر برای هرکسی چالش های زیادی وجود دارد که باید قبول کند، من باید دوباره یاد می‌گرفتم که چطور بدن خود را دوست داشته باشم و بدن جدید و سالم خود را قبول کنم.

 

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید