انتشار این مقاله


قرص ملوکسیکام چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

قرص ملوکسیکام برای درمان آرتریت‎ها استفاده می‎شود‎.

موارد مصرف قرص ملوکسیکام

قرص ملوکسیکام برای درمان آرتریت‎ها استفاده می‎شود‎. قرص ملوکسیکام باعث کاهش درد‎، تورم و سفتی مفاصل می‎شود‎. ملوکسیکام به گروه دارو‏‎های ضد التهاب غیر استروئیدی تعلق دارند‎.‎‎(NSAID‎ها)

اگر درحال درمان بیماری‎های شدیدی مانند آرتریت‎ها هستید‎، در مورد درمان بدون دارو و یا استفاده از دارو‎های دیگر برای درمان درد خود از پزشک خود سوال کنید‎. بخش هشدار را نیز مطالعه کنید‎.

نحوه مصرف قرص ملوکسیکام

قسمت راهنمای دارو را که توسط داروساز آماده شده‎است‎، قبل از شروع مصرف یا تمدید ملوکسیکام‎، مطالعه کنید‎. در صورت داشتن هر‎گونه سوال‎، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید‎.

ملوکسیکام را به صورت خوراکی و طبق دستور پزشک خود‎، که معمولا روزی یکبار است‎، مصرف کنید‎.

ملوکسیکام را با یک لیوان پر از آب‎ (‎۸اونس/۲۴۰ میلی لیتر‎) بنوشید مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری داده‎باشد‎. بعد از مصرف دارو‎، به مدت حداقل ۱۰ دقیقه دراز بکشید‎.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می‎کنید‎، قبل از هر نوبت‎، شیشه را به آرامی تکان دهید‎. مقدار مصرفی هر نوبت را با دستگاه یا قاشق اندازه‎گیری مخصوص اندازه بگیرید‎. از قاشق خانگی برای این کار استفاده نکنید‎؛ زیرا ممکن است دوز درستی را دریافت نکنید‎.

در صورت خرد‎شدن قرص‎، تا قبل از مصرف‎، آن را از بسته خارج نکنید‎. با دست‎های خشک‎، با دقت قرص را خارج کنید‎. قرص را در داخل فویل فشار ندهید‎؛ زیرا ممکن است به آن آسیب برساند‎. فوراً قرص را روی زبانتان بگذارید و اجازه دهید تا حل شود‎. بعد از حل‎شدن قرص‎، می‎توانید همراه و یا بدون آب ببلعید‎.

توجه

در صورت پیش‎آمدن ناراحتی‎های معدوی هنگام مصرف این دارو‎، آن را همراه غذا‎، شیر یا یک ضد‎اسید معده مصرف کنید‎. دوز تجویز‎ شده به وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان بستگی دارد‎. کمترین دوز موثر همیشه باید مصرف شود و فقط برای مدت زمان تعیین شده‎است‎. ملوکسیکام را بیش از مقدار تجویز شده‎، مصرف نکنید‎؛ زیرا مصرف زیاد این دارو‎، احتمال زخم/خون‎ریزی معده را افزایش می‎دهد‎.

ملوکسیکام ممکن است به صورت‎های مختلف باشد(مانند قرص‎، کپسول‎، مایع‎، قرص‎های خردشده)‎. بدون مشورت با پزشک خود‎، فرم داروی مصرفی را تغییر ندهید‎.

تا مشاهده نتایج این دارو‎، ممکن است ۲ هفته طول بکشد‎. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را بگیرید‎. به یاد داشته باشید که آن را هر روز در زمان یکسان مصرف کنید‎.

عوارض قرص ملوکسیکام

بخش هشدار را نیز مطالعه کنید‎.

ناراحتی‎های معدوی‎، تهوع‎، سرگیجه یا اسهال ممکن است رخ دهد‎. در صورت تداوم و یا وخیم‎تر‎ شدن این عوارض‎، فوراً با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید‎.

به یاد داشته باشید که پزشک شما به دلیل اینکه تشخیص داده‎است که فایده‎های این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است‎، تجویز کرده‎است‎. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می‎کنند‎، عوارض جانبی جدی ندارند‎.

این دارو ممکن است‎، فشار خون شما را افزایش دهد‎. فشار خونتان را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت بالا‎بودن نتایج‎، با پزشک خود در میان بگذارید‎.

در صورت داشتن هر‎گونه عوارض جانبی‎، فوراً با پزشک خود در میان بگذارید‎. ازجمله‎:

  • کبودی/خون ریزی آسان
  • سردرد مداوم/شدید
  • تغییرات روحی/روانی
  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)
  • سفتی گردن بی دلیل
  • علائم نارسایی قلبی (مانند تورم قوزک/پا‎، خستگی غیرمعمول‎، افزایش وزن غیرمعمول/ناگهانی)

این دارو به ندرت ممکن است که باعث بیماری کبدی جدی (شاید کشنده) شود‎. در صورت داشتن هر‎گونه علائم آسیب کبدی‎، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید‎.

از جمله علائم زیر‎:

  • ادرار تیره
  • اسهال مداوم/استفراغ/از دست دادن اشتها
  • درد معدوی/شکمی
  • زردی چشم/پوست

واکنش آلرژی بسیار جدی نسبت به قرص ملوکسیکام نادر است‎. در صورت متوجه‎شدن هر‎گونه علائم جدی واکنش آلرژی‎، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید‎.

از جمله علائم زیر‎:

  • جوش
  • خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

این لیست کاملی از عوارض جانبی ممکن، نیست‎. در صورت داشتن علائم دیگری که در لیست بالا ذکر نشده‎است‎، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید‎.

هشدار

قبل از مصرف ملوکسیکام‎، در صورت داشتن آلرژی به آن یا آسپرین یا دیگر NSAID‎ها (مانند ایبوپروفن‎، ناپروکسین‎، سلکوکسیب) یا آلرژی‎های دیگر‎، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید‎. این دارو ممکن است حاوی مواد غیر‎فعالی باشد که می‎توانند باعث واکنش‎های آلرژی یا دیگر مشکلات شود‎. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید‎.

قبل از مصرف ملوکسیکام‎، در مورد سوابق پزشکی خود‎، مخصوصاً داشتن آسم (از جمله مشکلات تنفسی بعد از مصرف آسپرین یا دیگر NSAID‎ها)‎، بیماری کبدی‎، مشکلات معدوی/روده ای/مروی (مانند خون ریزی‎، زخم‎، سوزش معده مکرر)‎، بیماری‎های قلبی (مانند سابقه حمله قلبی)‎، فشارخون بالا‎، سکته مغزی‎، اختلالات خونی (مانند آنمی، مشکلات خون‎ریزی/لخته شدن)‎، رشد بینی (پلیپ‎های حفره بینی)‎، پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید‎.

مشکلات کلیوی ممکن است گاهاً با استفاده از دارو‎های NSAID از جمله ملوکسیکام‎، پیش بیاید‎. این مشکلات در بزرگسالان ممکن است در صورت دهیدراته‎شدن بدن‎، نارسایی قلبی‎، بیماری‎های کلیوی یا در صورت مصرف دارو‎های خاص (بخش تداخلات دارویی را نیز مطالعه کنید) رخ دهد‎. برای جلوگیری از دهیدراته‎شدن بدن‎، طبق دستور پزشکتان‎، مایعات زیادی بنوشید و در صورت تغییر در مقدار ادرار‎، فوراً با پزشک خود در میان بگذارید‎.

توجه

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود‎. الکل یا ماری‎جوانا (شاهدانه) می‎تواند باعث سرگیجه بیشتر شود‎. رانندگی یا هر‎گونه کاری که به هوشیاری کامل نیاز دارد‎، انجام ندهید تا زمانی که بهتر شوید‎. در صورت استفاده از ماری‎جوانا (شاهدانه)‎، با پزشک خود در میان بگذارید‎.

ملوکسیکام ممکن است باعث خون‎ریزی معده شود‎. استفاده روزانه از الکل و تنباکو‎، مخصوصاً زمانی که با دارو‎های دیگر مصرف شود‎، ممکن است خطر خون‎ریزی معده را افزایش دهد‎. الکل و سیگار‎کشیدن را محدود کنید‎. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید‎.

قرص‎های خرد‎شده ملوکسیکام‎، ممکن است حاوی آسپارتام باشد‎. در صورت داشتن بیماری فنیل‎کتونوری (PKU) یا شرایط دیگری که نیاز است تا از آسپارتام در رژیم غذایی خود پرهیز کنید (یا فنیل‎آلانین)‎، در مورد استفاده مطمئن از این دارو‎، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید‎.

این دارو ممکن است باعث حساس‎شدن بیشتر شما نسبت به خورشید شود‎. سپری‎کردن زمان زیر نور خورشید را محدود کنید‎. هنگام بیرون‎رفتن از کرم ضد‎آفتاب و لباس‎های محافظتی استفاده کنید‎. در صورت آفتاب‎سوختگی یا تاول‎های پوستی/قرمز‎، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید‎.

قبل از جراحی‎، در مورد همه دارو‎هایی که استفاده می‎کنید (ازجمله دارو‎های با نسخه‎، بدون نسخه و دارو‎های گیاهی) به پزشک یا دندان پزشک خود اطلاع دهید.

افراد مسن ممکن است هنگام استفاده از ملوکسیکام‎، در خطر بیشتری نسبت به خون‎ریزی معدوی/روده‎ای‎، مشکلات کلیوی‎، سکته قلبی‎، سکته مغزی باشند‎.

قبل از استفاده از ملوکسیکام‎، زنان باردار بهتر است با پزشک خود‎، در مورد مزایا و خطرات (مانند سقط جنین‎، مشکل در بارداری) صحبت کنند‎. در صورت باردار‎بودن یا قصد بارداری داشتن‎، با پزشک خود در میان بگذارید‎. در دوران بارداری‎، این دارو فقط در صورت نیاز باید مصرف شود‎. در سه‎ماهه‎ی اول و آخر بارداری‎، استفاده از این دارو توصیه نمی‎شود و ممکن است به جنین صدمه بزند و یا باعث تداخل در زایمان طبیعی/سزارین شود‎.

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‎شود یا خیر‎. هرچند‎، دارو‎های مشابه به شیر مادر منتقل می‎شوند و بعید است به نوزاد شیرخوار آسیبی برسد‎. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید‎.

تداخل دارویی قرص ملوکسیکام

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروی شما را تغییر دهد و یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. این مطلب تمامی تداخلات دارویی ممکن را شامل نمی‎شود. لیست کاملی از دارو‎های مصرفی خود (از جمله دارو‎های با نسخه‎، بدون نسخه و دارو‎های گیاهی) تهیه کنید و با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید‎. دوز مصرفی هر کدام از دارو‎ها را بدون تجویز پزشک خود‎، تغییر ندهید‎.

برخی از دارو‎ها ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند‎. از جمله‎: آلیسکیرن‎، مهار‎کننده‎های ACE (مانند کاپتوپریل‎، لیزینوپریل)‎، مسدود‎کننده‎های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان‎، والسارتان)‎، سیدوفوویر‎، لیتیوم‎، متوترکسات (درمان با دوز بالا)‎، “قرص‎های آب” (دیورتیم‎هایی مانند فوروزمیر)‎.

ملوکسیکام‎، در صورت مصرف با دارو‎های دیگری که احتمال خون‎ریزی دارند‎، ممکن است خطر خون‎ریزی را افزایش دهد‎. ازجمله‎: دارو‎های ضد‎پلاکت مانند کلوپیدوگرل‎، “دارو‎های رقیق‎کننده‎ی خون ” مانند دبیگاتران/انوکساپارین/وارفارین و سایر موارد اشاره کرد‎.

در صورت استفاده از فرم مایع ملوکسیکام‎، اگر سدیم پلی استرین سولفونات نیز مصرف می‎کنید‎، به پزشک خود اطلاع دهید‎.

علامت‎های روی تمام دارو‎های با‎نسخه و بدون‎نسخه را با دقت بررسی کنید‎؛ زیرا بسیاری از دارو‎ها حاوی تسکین‎دهنده درد/کاهش‎دهنده تب (آسپرین، NSAID‎ها مانند سلکوکسیب‎، ایبوپروفن یا کتورولاک) هستند‎. این دارو‎ها مشابه ملوکسیکام هستند و در صورت مصرف همزمان‎، ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهند‎. با این حال‎، اگر پزشک به شما برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی‎، مصرف دوز پایین آسپرین (معمولا با دوز‎های ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز) تجویز کرده‎است‎، باید به مصرف آن ادامه دهید تا پزشکتان بگوید‎. برای اطلاعات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید‎.

اوردوز ملوکسیکام

در صورتی که فردی اوردوز کرده‎باشد و علائم جدی مانند بیهوشی یا مشکلات تنفسی داشته باشد‎، با اورژانس تماس بگیرید‎. درغیر این صورت‎، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید‎. علائم اوردوز ممکن است شامل موارد زیر باشد‎:

  • تنفس آرام/کوتاه
  • خواب‎آلودگی شدید
  • درد شدید معده
  • استفراغی که شبیه کف قهوه است

توجه

این دارو را به دیگران ندهید‎.

آزمایش‎های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند آزمایش خون‎، فشار خون‎، آزمایش عملکرد کبد/کلیه) ممکن است به صورت دوره‎ای انجام شوند تا وضعیت شما کنترل شود و یا عوارض جانبی بررسی شود‎. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید‎.

درمان بدون دارویی آرتروز که توسط پزشک تجویز‎ شده‎باشد(مانند کاهش وزن در صورت نیاز‎، تمرینات تقویت‎کننده و تهویه) ممکن است به بهبود انعطاف پذیری‎، دامنه حرکتی و عملکرد مفصلی شما کمک کند‎. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید‎.

دوز فراموش‎شده

در صورت فراموش‎کردن دوز یک نوبت‎، به محض به یادآوردن آن را مصرف کنید‎. اگر زمان دوز بعدی نزدیک باشد‎، از دوز فراموش‎شده صرف نظر کنید‎. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید‎. دوز مصرفی را برای جبران‎، دوبرابر نکنید‎.

محل نگهداری

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید‎. در حمام نگهداری نکنید‎. تمامی دارو‎ها را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگهدارید‎.

دارو‎ها را در توالت یا فاضلاب نریزید مگر اینکه به شما گفته شده‎باشد‎. این دارو را هنگام پایان رسیدن انقضای آن یا زمانی که دیگر نیازی به مصرف آن ندارید‎، دور بریزید‎. در این مورد با داروساز خود یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید‎.

نسترن مژنونی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید