انتشار این مقاله


بهترین تصاویر علمی: برندگان Wellcome Image Awards سال ۲۰۱۷

برندگان ۲۰۱۷ جوایز Wellcome Image Awards

جایزه‌ی Wellcome Image Awards که از ۱۹۹۷ در جریان است، به ساخت بهترین تصاویر علمی تعلق می‌گیرد. در ادامه می‌توانید برنده‌های امسال را مشاهده کنید.

سطح شبکیه‌ی یک موش

شبیه به ساختار پر از گل ظریفی است ولی مربوط به شبکیه‌ی موش می‌باشد که با تکنیک میکروسکوپی هم‌کانون، با ترکیب بیش از ۴۰۰ تصویر ایجاد شده است. این بازسازی دیجیتال عروق شبکیه را به رنگ آبی و آستروسیت‌ها را با قرمز و سبز نمایان می‌کند. این سلول‌های ستاره‌ای در پروسه‌های بیشماری درگیرند که از نورون‌ها پشتیبانی می‌کنند. دانشمندان امیدوارند که با درک وضع این سلول‌ها در طول بدتر شدن وضع شبکیه، راه‌های جدیدی برای درمان از دست دادن بینایی پیدا کنند.

ارتباطات توویتری breastcancer#

این تصویر با جمع‌آوری و آنالیز توویت‌ها که هشتگ breastcancer# داشتند به وجود آمده. ارتباطات بین کاربران توویتر مورد بررسی قرار گرفته و به این گرافیک پیچیده و دقیق منتج شد که در آن نقطه‌ها کاربران را نمایش می‌دهند و خطوط بازتابی از برهمکنش بین آن‌هاست.

پوست گربه و خونرسانی آن

این تصویر توسط اسلاید میکروسکوپ ویکتورین با استفاده از نور پلاریزه گرفته شده است و همانگونه که از عنوان بر می‌آید پوست گربه و خونرسانی آن را نشان می‌دهد. موهای ظریف و تارهای سبیل ضخیم‌تر به رنگ زرد و عروق خونی به رنگ سیاه به نمایش درآمده‌اند. بیش از ۴۹ تصویر با هم ترکیب شده‌اند تا این تصویر پر از رنگ نهایی حاصل شود.

فراز و نشیب‌های کرون

برنده‌ی کلی امسال در Wellcome Image Awards این تصویر وهم‌آور از بیماری کرون می‌باشد. این صحنه‌ی دیجیتال تجربه‌ی خود هنرمند را از این عارضه نشان می‌دهد. بیماری کرون که باور بر این است با التهاب سیستم گوارشی به وجود می‌آید، با درد شکمی و کاهش وزن همراه است. با کاراکتر مردچوبی، هنرمند سعی دارد چنین نشانه‌هایی را بازتاب دهد ولی علامت‌های امید را هم حفظ کرده؛ خرگوشی که در تنه‌ی درخت لانه گزیده است!

عروق چشم یک مینی خوک سالم

با استفاده از سی‌تی اسکن و پرینت سه‌بعدی، این مدل از عروق چشم یک خوک مینیاتوری بدست آمده است. این عروق ۰.۰۲ میلی‌متری برای انتقال مواد غذایی به ماهیچه‌هایی که اندازه‌ی مردمک را تغییر می‌دهند حیاتی‌ اند.

مغز روی چیپ

این تصویر با رنگ‌های سبز و ارغوانی خیره‌کننده‌اش فیبرهای عصبی (سبز) تولیدی توسط سلول‌های بنیادی (ارغوانی) را نشان می‌دهد که در ژل مصنوعی رشد کرده‌اند. این تصاویر که با میکروسکوپی هم‌کانون گرفته شده‌اند مربوط به تحقیقی هستند که برای روشن ساختن اثر محیط روی رشد فیبرهای عصبی انجام شده است.

دو پسر جوان در منطقه‌ی روستایی نیکاراگوئه

این تصویر اثر ویرانگر بیماری مزمن کلیوی را در شهر چیچیگلپای نیکاراگوئه برجسته می‌کند. این دو برادر، عموها و عموزاده‌های خود را به دلیل شکلی از بیماری که به نظر می‌آید بر اثر کار سنگین در دمای بالا ایجاد می‌شود، از دست داده‌اند.

کانال DNA سنتتیک در حال حمل بار خود از عرض غشا

این تصویر دیجیتال کانال لوله‌مانندی را در غشای سلولی نشان می‌دهد که توسط محققان DNA ساخته شده. خود کانال با رنگ نقره‌ای و ماده‌ای که درون آن در حال جابه‌جایی است با رنگ آبی نشان داده شده است.

تکوین طناب نخاعی

این تصویر لوله‌ی عصبی یک موش را نشان می‌دهد که در طول حاملگی قرار است طناب نخاعی از آن منشأ بگیرد. عکس‌های مختلف، سه بافت اصلی را که در جنین وجود دارد برجسته می‌کنند.

داربست MicroRNA سرطان‌درمانی

این تصویر ساختاری شبکه‌مانند را نشان می‌دهد که از پلی‌مری سنتتیک درست شده و می‌تواند برای انتقال دو توالی ژنتیکی تک‌رشته‌ای و کوتاه به نام میکروRNAها به سلول‌های سرطانی استفاده شود که در آن‌جا برای کوچک کردن تومورها کاربرد خواهد داشت.

تنظیم دمای کبوتر

این تصویر شبکه‌ی عروق خونی را در یک کبوتر نمایان می‌سازد. با استفاده از سی‌تی اسکن و ماده‌ی کنتراست می‌توان چنین صحنه‌ای خلق کرد.

ماهی مرکب هاوایی

این عکس با عکسبرداری کلوزآپ گرفته شده که یک سری از تصاویر را گرفته و به هم پیوند می‌دهد. این موجود کوچک نمونه‌ی کلاسیکی از همزیستی است: این ماهی خانه‌اش را به همراه مواد غذایی در اختیار باکتری‌های تولیدکننده‌ی نور قرار می‌دهد و در عوض باکتری‌ها به آن اجازه می‌دهند تا مانند شبحی در دریا حرکت کند.

چشم گورخرماهی به همراه نورومست‌ها

این تصویر هم با میکروسکوپی هم‌مرکز گرفته شده است. عدسی این ماهی با رنگ قرمز در وسط تصویر نشان داده شده، سیستم عصبی آن آبی و ساختارهای قرمز اطراف نورومست‌ها هستند؛ این سلول‌ها برای تشخیص عمق و وضعیت آب به ماهی کمک می‌کند.

مسیر زبان در مغز

این تصویر پرنقش و نگار ساختاری (thearcuate fasciculus) را در مغز نشان می‌دهد که دو منطقه از نواحی زبان را به هم مرتبط می‌سازد. این مدل با چاپ سه‌بعدی و با استفاده از روشن‌سازی و ام‌آر‌آی بدست آمده است.

Rita Levi-Montalcini

پرتره‌ای برجسته و تصویری دیجیتال از  نوروبیولوژیست مرحوم Rita Levi-Montalcini، فارغ‌التحصیل پزشکی در اواخر دهه‌ی ۱۹۳۰ در ایتالیا که مجبور شد کار تحقیقاتی اولیه‌اش را در نتیجه‌ی قوانین یهودستیزانه‌ی موسولینی در خفا انجام دهد. او سپس به ایالات متحده رفت و بخاطر کشف فاکتور رشد عصبی مشترکاً جایزه‌ی نوبل را در فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۸۶ ازآن خود نمود.

لنز داخل چشمی

عروق خونی طوطی آفریقایی

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید