انتشار این مقاله


خیره‌ کننده ترین تصاویر علمی ۲۰۱۸

شما را به تماشای بهترین تصاویر علمی سال ۲۰۱۸ دعوت می‌کنیم!

 

شما را به تماشای بهترین تصاویر علمی سال ۲۰۱۸ دعوت می‌کنیم!

تصاویر علمی

آب‌های متلاطم

آبشار ایگوازو در مرز آرژانتین و برزیل، بزرگ‌ترین آبشار جهان است. این آبشار تنها یکی از منابع آب شیرین است که دانشمندان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، وسعت آن را اندازه گرفته‌اند. خب یافته‌ی آن‌ها چیست؟ سطح رودخانه‌ها و جریان‌های آب جهان، ۴۵ درصد بیش از میزان مورد انتظار است.

 

تصاویر علمی

نیش مار

زهر از دندان‌های نیش یک مار زنگی چمن‌زار می‌چکد. این نوع مار تنها یکی از ۲۰۰ هزار نوع جانوری است که چنین سمومی تولید می‌کنند. اما زهر مار چندان هم بد نیست: محققان از این ماده برای ساخت ۶ داروی جدید پیشرفته‌تر استفاده کرده‌اند.

 

تصاویر علمی

خط مقدم HIV

Rose Kough –زن نیجریه‌ای- و نوزاد ۶ هفتگی‌اش برای جلوگیری از انتقالHIV  از مادر به کودک، داروی آنتی رتروویروسی دریافت می‌کنند. بالاترین آمار نوزادان متولد شده با HIV، مربوط به نیجریه است. این آمار با این که بیش از یک دهه است مادران باردار را در اولویت قرار داده؛ اما پیشرفت‌ها سرعت چندانی نداشتند.

 

تصاویر علمی

آتش فاجعه‌بار برزیل

شعله‌ها، موزه‌ی ملی ۲۰۰ ساله‌ی برزیل در ریودوژانیرو را به کام خود کشیدند. بسیاری از ۲۰ میلیون گونه‌‌ی موجود در این موزه -از جمله قدیمی‌ترین فسیل شناخته شده‌ی انسان از آمریکای لاتین- در نبود سیستم آبپاشی، در آتش سپتامبر گم شده یا به شدت آسیب دیدند. فسیلی از جمجمه به نام Luzia بعداً بازسازی شد.

 

تصاویر علمی

دیگر مهاجرت نه!

انبوه پروانه‌های مونارک در ایالت Michoacán مکزیک در طول زمستان. افزایش عفونت‌های انگلی و دسترسی آسان به “نقاط توقف” یا به عبارتی گیاهان علف‌شیر غیربومی، باعث شده است بسیاری از این پروانه‌ها به مهاجرت از آمریکای شمالی به سمت مکزیک تن ندهند. این امر احتمالاً مرتبط با کاهش جمعیت این پروانه‌ها در دو دهه‌ی گذشته است.

 

تصاویر علمی

بال بال زدن

رباتی با چهار بال در حال پرواز که مسیر آن در زمان ثبت شده است. این ربات بسیار پرسرعت که ساخته‌ی محققان Delft در هلند می‌باشد، با استفاده از آیرودینامیک کنش‌پذیر، مانوری در جهت تقلید نحوه‌ی حرکت مگس سرکه به هنگام تلاش دست برای گرفتن مگس اجرا می‌کند.

 

تصاویر علمی

آنتی‌بیوتیک‌ها و نوزادان نارس

یک متخصص کودکان در مرکز مراقبت‌های ویژه‌ی نوزادانِ بیمارستان کودکان دانشگاه علوم پزشکی فلوریدا، در شهر گینس‌ویل، از یک نوزاد نارس مراقبت می‌کند. بسیاری از ۵۰۰ هزار نوزاد نارسی که هر ساله در ایالات متحده به دنیا می‌آیند، در بیشتر موارد علی‌رغم عدم وجود شواهد مبنی بر عفونت، آنتی‌بیوتیک‌های معمول دریافت می‌کنند. حال برخی دانشمندان نگرانند که این داروها به میکروبیوم در حال تکامل روده نوزادان آسیب زده و بدین ترتیب، احتمال بروز انواع بیماری‌ها را در آینده بیشتر کند.

 

تصاویر علمی

استخراج فسیل‌های دوره‌ی کامبرین

یک دیرینه شناس در پارک ملی کوتنی کانادا از یک اره‌ی سنگی برای استخراج فسیل‌های دوره‌ی کامبرین استفاده می‌کند. این فسیل‌ها مربوط به ۵۰۰ میلیون سال پیش هستند. محققان در این بخش از بورگس شیل که تنها با هلیکوپتر قابل دسترسی است، منبعی غنی از این فسیل‌ها یافته‌اند که می‌تواند در درک تکامل اولیه‌ی حیات رهنمون باشد.

 

تصاویر علمی

بالاتر از سطح آب

Pran Gopal Mondal، مردی ۴۶ ساله، بر Polder 32 ایستاده است. Polder 32 یک جزیره‌ی مصنوعی در حال کوچک شدن در Gunari، بنگلادش، می‌باشد. این کشور ۱۳۹ نمونه از این جزایر را در تلاش برای حفاظت از زمین‌ها در برابر طغیان آب شور ساخته است. این طغیان‌ها به دنبال تغییرات اقلیمی رو به افزایش دارند.

 

تصاویر علمی

ریشه‌کنی بیماری یاز (yaws)

کودکان پاپوآ گینه نو، از جمله اصلی‌ترین قربانیان بیماری یاز هستند. این بیماری یک عفونت باکتریایی است که عامل آن ترپونما پالیدوم می‌باشد. این باکتری از طریق تماس ساده منتقل شده و با حمله به پوست و استخوان‌ها، ضایعات صورتی روشن و درد مادام‌العمر ایجاد می‌کند. دانشمندان امیدوارند در صورت همکاری دولت‌ها، سازمان‌های سرمایه‌گذار و خود بیماری، این عفونت نه چندان شناخته شده را با یک کمپین بزرگ سلامت عمومی ریشه‌کن کنند.

 

تصاویر علمی

غواصی در عمق آب

یکی از اعضای غواصی آزاد از اهالی قبیله‌ی باجائو، با دسته‌ی بزرگی از ماهی‌های جک شنا می‌کند. طبق مطالعه‌ی جدید، بومی‌های اندونزی که زمان طولانی در زیر آب و در شرایط کم اکسیژن به شکار می‌پردازند، دارای یک واریانت ژنی برای طحال بزرگترند. این طحال می‌تواند کمبود اکسیژن را جبران کند.

 

تصاویر علمی

خون کوسه

Helen Dooley، ایمونولوژیستی از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ماریلند در بالتیمور، از باله‌ی یک کوسه‌ی پرستار خونگیری می‌کند. آنتی‌بادی‌های خون کوسه نانوسکوپیک هستند. این ویژگی آن‌ها را بهترین کاندید برای ساخت داروهای جدید می‌کند؛ داروهایی که بتوانند برای درمان سرطان و سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

 

تصاویر علمی

چندسلولی شدن

گذار از تک‌سلولی‌ها به ارگانیسم‌های پرسلولی که گامی مهم در روند تکامل به حساب می‌آید، احتمالاً به آن پیچیدگی که فکر می‌کنیم، نبوده است. دانشجویان آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی در Woods Hole، ماساچوست، از رنگ‌های متعدد برای مشخص کردن سلول‌های تخصص یافته در این ماهی‌های مرکب جوان و ظریف ساختار، Loligo pealei، استفاده کرده‌اند.

 

تصاویر علمی

رانندگی در فضا

اولین پرواز مؤفقیت‌آمیز موشک فالکون هِوی SpaceX با محموله‌ی غافلگیرکننده: تسلا رودستر شخصی ایلان ماسک به خلبانی “مرده‌ستاره‌ای”، مانکنی با لباس فضایی. در این تصویر او در حال دور شدن از زمین در مسیری مداری به سمت مریخ دیده می‌شود. از زمان پرتاب موشک در فوریه، SpaceX توجه خود را به ساخت موشکی بزرگتر برای تبلیغ سفرهای فضایی معطوف کرده است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید