انتشار این مقاله


استفاده از خالکوبی خاص موقت برای علامت‌گذاری نقاط جراحی

خالکوبی تنها برای طراحی بدن نیست؛ می‌تواند کاربرد پزشکی نیز داشته باشد. پزشکان از خالکوبی برای علامت‌گذاری ناحیه‌ای که در آینده بایستی تحت درمان قرار گیرد(مخصوصا در سرطان‌های پوست غیر ملانوما مثل کارسینوم سلول بازال)، استفاده می‌کنند؛ اما جوهر‌ها می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. امروزه دانشمندان راه‌حل بهتری یافته‌اند. در مجله نانو ACS، آن‌ها جوهر جدیدی […]

خالکوبی تنها برای طراحی بدن نیست؛ می‌تواند کاربرد پزشکی نیز داشته باشد.

پزشکان از خالکوبی برای علامت‌گذاری ناحیه‌ای که در آینده بایستی تحت درمان قرار گیرد(مخصوصا در سرطان‌های پوست غیر ملانوما مثل کارسینوم سلول بازال)، استفاده می‌کنند؛ اما جوهر‌ها می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

امروزه دانشمندان راه‌حل بهتری یافته‌اند. در مجله نانو ACS، آن‌ها جوهر جدیدی گزارش کرده‌اند که فقط تحت شرایط خاص نوری می‌درخشد و می‌تواند پس از یک دوره زمانی ناپدید شود.

بیماران مبتلا به سرطان پوست معمولا باید یک دوره زمانی سه‌ماهه مابین نمونه‌برداری (جهت تایید شرایط آن‌ها) و درمان منتظر باشند. پزشکان می‌توانند محل درمان آینده را با استفاده از کربن‌گرافیت،جوهر هند یا ماده فلورسنت علامت‌گذاری کنند؛ اما این رنگ‌ها به صورت دائمی بر روی پوست باقی مانده و برای حذف آن‌ها پس از دوره درمان، بایستی جراحی یا لیزر‌درمانی صورت گیرد. همچنین، این رنگ‌ها می‌توانند موجب التهاب و ناراختی در محل خالکوبی نیز شوند. Kai Chen،Gary S.Chuang ،Hsian-Rong Tseng و همکارانشان در صدد یافتن گزینه‌ای بیماردوستانه بودند.

این محققان با استفاده از نانوذرات ابرمولکولی مرتبط، یک نوع رنگدانه محدود به زمان ایجاد کرده‌اند. این نانوذارت که به منظور جلوگیری از نشانه‌گذاری‌های ناخواسته برروی پوست بیمار هستند، زیر نور محیط نامرئی می‌شوند؛ اما رنگدانه زیر نور درخشان با طول موج ۴۶۵ نانومتر می‌درخشد. بنابراین، پزشکان می‌توانند از نورخاص با این طول موج برای دیدن رنگدانه استفاده کنند.

آزمایش بر روی موش نشان داد که خالکوبی‌های انجام شده با این نانوذرات، موجب التهاب نشده و تنها به مدت سه ماه باقی می‌مانند. این مدت زمان برای علامت‌گذاری یک ناحیه از زمان نمونه‌برداری تا درمان برای بیمار غیرملانوما کافی است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید