انتشار این مقاله


علل خستگی مزمن چیست؟

آیا همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ در این مقاله به عواملی که منجر به خستگی می‌شوند اشاره شده است.

خستگی
 کمبود خواب به نظر می‌رسد که یکی از دلایل اصلی و واضح خستگی مزمن است. بسیاری از افرادی که در طول زندگی خود دچار استرس‌های شدیدی شده و فرصت کافی برای خواب را ندارند٬ بیشتر به این خستگی‌ها مبتلا می‌شوند.
با اینکه کمبود خواب جزو بیماری‌ها به‌حساب نمی‌آید اما پزشک می‌تواند با ارائه‌ی راه‌حل مناسب برای کاهش استرس و تجویز قرص‌های خواب‌آور در این زمینه به شما کمک کند.

بهتر است که در ابتدا میزان خواب لازم برای بدن خود را بدانید. به طور متوسط نوجوانان در طول شب نیاز به ۸ ساعت خواب دارند اما بیشتر مردم از این میزان کمتر بهره می‌برند. همینطور شما می‌توانید با فراهم کردن شرایط و محیط بهتر برای خواب٬ کمبود خواب خود را به راحتی جبران کنید.


مقاله‌ی مرتبط:کم‌خوابی باعث تولید پروتئین‌های آلزایمری در مغز انسان می‌شود.


۲.افسردگی:

خستگی
افسردگی به عنوان عاملی برای تغییرات خلق افراد از طریق نوروترنسمیترهای مخصوص در مغز معرفی می‌شود. افراد مبتلا به افسردگی در خوابیدن و داشتن انرژی در بدن خود دچار مشکل می‌شوند بنابراین این عامل می‌تواند باعث شود که فرد به سختی به خواب رفته و شب‌هنگام ازخواب بیدار شود.
بعضی از افراد مبتلا به افسردگی نیز به سختی از خواب بیدار شده و میزان خواب‌شان بالا است. افسردگی در بیشتر موارد منجر می‌شود که فرد تنبل شده و انگیزه‌ی خود را از دست بدهد.
از علایم دیگر افسردگی می‌توان به ناراحتی٬ از دست دادن حس خوشحالی حین انجام کاری٬ تغییرات در میزان اشتها و وزن٬ حس گناهکار بودن و داشتن افکار خودکشی اشاره کرد.
اگر احساس می‌کنید که افسرده شده‌اید حتما با پزشک خود درمیان گذاشته و به دنبال راه‌کارهایی برای درمان آن باشید چرا که افسردگی علاوه بر اینکه منجر به ایجاد خستگی در شما می‌شود٬ انواع جنبه‌های دیگر زندگی‌تان را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

۳. آنمی:

خستگی
هنگامی که فرد مبتلا به آنمی است یا در بدن خود میزان گلبول قرمز کمتری دارد و یا اینکه میزان هموگلوبین در دسترس کم است. هموگلوبین ماده‌ای است که به گلبول‌های قرمز رنگ قرمزی را داده و همینطور در انتقال اکسیژن در بدن نیز نقش دارد.
هنگامی که در بدن میزان کمی از هموگلوبین و یا گلبول قرمز وجود داشته باشد٬ سلول‌های بدن به میزان کافی اکسیژن دریافت نکرده و بنابراین فرد احساس خستگی می‌کند. از علایم دیگر آن می‌توان به رنگ‌پریدگی٬ تنگی‌نفس٬ سرگیجه و سردرد اشاره کرد.
امروزه مشخص شده‌است که نقص عملکردی آهن به تنهایی و بدون ایجاد آنمی نیز می‌تواند باعث خستگی مزمن در فرد شود.
با انجام آزمایش خون می‌توان به این موضوع پی برد و درمان‌های مربوطه را انجام داد اما باید یادتان باشد که آنمی تنها به علت نقص عملکردی آهن نبوده و می‌تواند علل دیگری نیز داشته باشد.

مقاله‌ی مرتبط:کم‌خونی (آنمی)


۴. هایپوتیروئیدیسم:

خستگی
هایپوتیروئیدیسم یک بیماری است که در آن غده‌ی تیروئید به میزان کافی هورمون تیروئیدی را ترشح نمی‌کند. بیماری هایپوتیروئید در افراد به خصوص در زنان بسیار شایع بوده به حدی که ۲۷ تا ۶۰ میلیون نفر در آمریکا مبتلا به این بیماری هستند.
هورمون‌های تیروئیدی در کنترل متابولیسم بدن نقش داشته بنابراین میزان کم آن‌ها منجر به ایجاد علایمی مانند خستگی٬ افزایش وزن و احساس سرما می‌شود.
در بعضی از شرایط بیماری هایپوتیروئیدیسم می‌تواند علایمی مشابه افسردگی داشته و پزشک را دچار اشتباه کند.
خوشبختانه می‌توان با انجام آزمایش خون نحوه‌ی عملکرد غده‌ی تیروئید را بررسی کرده و درمان را آغاز کرد.

۵. بیماری‌های قلبی:

خستگی
بیماری‌های قلبی مخصوصا HF می‌توانند منجر به ایجاد خستگی در فرد شوند. در این بیماری‌ها در قلب توان پمپاژ خون حاوی اکسیژن کاهش یافته و بنابراین اکسیژن کمتری به عضلات و بافت‌های بدن می‌رسد و فرد ناتوان از انجام کارهای روزمره‌ی خود مانند راه رفتن و یا حمل جعبه به داخل ماشین می‌شود.

از علایم دیگر این بیماری‌ها می‌توان به درد در قفسه‌ی سینه٬ تپش و احساس لرزش٬ سرگیجه٬ بی‌هوش شدن و تنگی نفس اشاره کرد.

مطالعات نشان داده‌است که علایم ناشی از این بیماری‌ها در زنان متفاوت‌ از مردان است. به عنوان مثال خستگی نسبت به درد قفسه‌ی سینه در زنان بیشتر بروز می‌کند. شاید به همین دلیل است که زنان بیشتر از مردان در اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند.

بهتر است درباره‌ی علایم موجود خود با پزشک صحبت کرده و همینطور سابقه‌ی فامیلی خود را نیز با او مطرح کنیدو با توجه به این موضوعات پزشک کارهای لازم دیگر را برای بررسی‌های بیشتر قلب شما انجام خواهد داد.


 مقاله‌ی مرتبط:آیا ارتباطی بین دیر غذا خوردن و ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارد !؟


۶. آپنه‌ی خواب:

خستگی
آپنه‌ی خواب یک شرایط مزمن بوده که باعث می‌شود فرد در هنگام خواب به مدت چند ثانیه تا چند دقیقه دچار اختلالات تنفسی شود. اختلالات تنفسی ممکن است در هر دقیقه ۳۰ بار اتفاق بیفتند و بعد از آن تنفس فرد به حالت عادی برگردد. این اختلالات خود را با خرناس کشیدن و یا سرفه کردن نشان داده و در بعضی مواقع به طور کلی مانع خوابیدن فرد می‌شوند.
به‌هم خوردن خواب فرد می‌تواند کیفیت خواب را کاهش داده و فرد در هنگام روز خواب‌آلوده باشد. علایم دیگر این بیماری شامل سردردهای صبح‌گاهی٬ مشکلات در حافظه٬ ناتوان در تمرکز٬ زودرنج٬ افسردگی و درد گلو حین بیدار شدن از خواب است.
پزشک ممکن است از اطرافیان شما درباره‌ی مشکلات خواب شما مانند خرناس کشیدن و یا سرفه کردن و یا مشکلات دیگر مانند خستگی در طول روز سوال کند. مطالعات نشان داده است که برای درمان آپنه‌ی خواب می‌توان از راه‌های درمانی مانند CRAP نیز استفاده کرد.

باید بدانید که آپنه‌ی خواب درمان نشده نه تنها منجر به ایجاد خستگی در شما می‌شود بلکه می‌تواند بیماری‌های قلبی٬ سکته و مرگ ناگهانی را نیز به دنبال داشته باشد.


مقاله‌ی مرتبط:آپنه خواب


 ۷. هپاتیت:

خستگی
هپاتیت التهاب کبد بوده که می‌تواند علل مختلفی مانند چاقی و عفونت داشته باشد. کبد در بدن نقش بسیار مهمی داشته از جمله پاکسازی بدن از سموم٬ کنترل روند انعقادی در خون٬ متابولیسم و ذخیره‌ی کربوهیدرات. بنابراین هنگامی که کبد دچار التهاب می‌شود این پروسه‌ها دچار مشکل شده و اختلالاتی در بدن به‌وجود می‌آورند.
به علایم دیگری برای بیماری هپاتیت از جمله خستگی٬ زردی٬ شکم درد٬ حالت تهوع٬ ادرار پر رنگ و مدفوع کم‌رنگ می‌توان اشاره کرد.
افراد می‌توانند با دادن آزمایشی عملکرد کبد خود را فهمیده و به دنبال درمان آن باشند.

۸. دیابت:

خستگی
دیابت شرایطی است که در آن بدن به میزان کافی انسولین دریافت نکرده و بنابراین دچار مشکل می‌شود. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید شده و در کشیده شدن گلوکز به داخل سلول‌ها و تولید انرژی کمک می‌کند. علل زیادی برای خستگی حاصل از بیماری دیابت وجود دارد.
از علایم دیگر دیابت می‌توان به تکرر ادرار٬ تشنگی شدید٬ کاهش وزن٬ تغییرات در دید٬ گزگز شدن اندام‌ها٬ خشکی پوست و مبتلا شدن به انواع عفونت می‌باشد.

تست قند خون مانند هموگلوبین A1C می‌تواند میزان متوسط قند خون در طی سه ماه گذشته تعیین کند.


مقاله‌ی مرتبط:مهمترین عامل دیابت چیست: آیا شما هم در معرض خطر هستید؟


۹. سندروم خستگی مزمن:

خستگی
سندروم خستگی مزمن یک نوع بیماری است که در آن فرد به شدت خسته بوده و این سندروم با استراحت برطرف نشده و ممکن است رفته رفته با گذر زمان شدت یافته و تاثیر مخربی بر سلامت جسمی و روحی فرد بگذارد. هنوز علت این سندروم مشخص نیست.

از علایم دیگر این سندروم می‌توان به کاهش قدرت حافظه و تمرکز٬ درد عصلات و مفاصل٬ سردرد٬ درد در لنف‌نودها و درد مکرر موجود در گلو اشاره کرد.


مقاله‌ی مرتبط:خستگی و افسردگی؛ ارتباط چیست؟


۱۰. داروها:

خستگی
خستگی می‌تواند جزو عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها باشد. بیشتر داروهایی که می‌توانند خستگی ایجاد کنند شامل موارد زیر هستند:
  • داروهای ضد فشارخون
  • استاتین و فیبرات‌ها( برای درمان کلسترول بالا)
  • مهارکننده‌های پمپ پروتون( برای درمان مشکلات معده)
  • بنزودیازپین‌ها( برای درمان استرس٬ اسپاسم عضلانی و تشنج)
  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای آنتی سایکوتیک
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • دیورتیک‌ها
  • داروهای مخدر

پزشک مربوطه می‌تواند هنگام تجویز دارو به عوارض جانبی آن اشاره کرده و شما را از آن با خبر کند. داروهای تجویزی و داروهایی که در داروخانه‌ها به صورت آزاد فروخته می‌شوند نیز می‌توانند این عوارض را داشته باشند.

صحبت نهایی!

ممکن است یافتن علت برای خستگی فرد در اوایل طاقت‌فرسا و سخت به نظر بیاید اما نباید نا امید شد! یافتن دلیل خستگی منجر می‌شود تا مشکلات دیگری که در بدن وجود داشتند نیز برطرف شده و فرد زندگی سالم‌تری داشته باشد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید