انتشار این مقاله


۵ راهکار برای داشتن پوستی سالم

مراقبت مناسب از پوست شامل محافظت در برابر آفتاب و تمیز کردن ملایم آن است که می‌تواند پوست شما را سالم و جوان نگه‌دارد. مراقبت مناسب از پوست و داشتن زندگی سالم می‌تواند پیری پوست را به تعویق انداخته و از بسیاری از بیماری‌های پوستی جلوگیری کند. مقاله‌ی مرتبط:  ۵ نکته برای داشتن پوستی زیبا با ۵ راهکار ساده […]

مراقبت مناسب از پوست شامل محافظت در برابر آفتاب و تمیز کردن ملایم آن است که می‌تواند پوست شما را سالم و جوان نگه‌دارد. مراقبت مناسب از پوست و داشتن زندگی سالم می‌تواند پیری پوست را به تعویق انداخته و از بسیاری از بیماری‌های پوستی جلوگیری کند.


مقاله‌ی مرتبط:  ۵ نکته برای داشتن پوستی زیبا


با ۵ راهکار ساده زیر شروع کنید:

۱. از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای مراقبت از پوست، حفاظت از آن در برابر آفتاب است. قرار گرفتن در برابر آفتاب باعث ایجاد چین و چروک‌های پوستی و انواع دیگر از مشکلات پوستی می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را شدیدا افزایش می‌دهد.

  • از ضد‌آفتاب استفاده کنید: از کرم‌هایی با گستره وسیع (Broad spectrum) و با حداقل SPF 15 استفاده کنید. از کرم‌ها به مقدار زیاد به پوست خود مالیده و هر دو ساعت یکبار، و در صورت شنا و عرق‌کردن، با فاصله زمانی کوتاه‌تر استفاده نمایید.
  • در سایه بمانید: در ساعات بین ده صبح تا دو بعد‌از‌ظهر، زمانی که اشعه‌های خورشید دارای انرژی زیادی هستند، از آفتاب دوری کنید.
  • از لباس مناسب استفاده کنید: بدن خود را با لباس‌هایی با بافت سفت و آستین‌های بلند بپوشانید و از شلوار و کلاه‌هایی با لبه بزرگ استفاده نمایید. از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که به ازای تعداد دفعات استفاده مشخص لایه‌های محافظتی بر روی لباس در برابر اشعه‌های UV ایجاد می‌کند و یا از لباس‌های طراحی شده جهت حفاظت از بدن در برابر اشعه‌های مضر استفاده کنید.

مقاله‌ی مرتبط: کدام SPF کرم ضدآفتاب برای شما مناسب است؟


۲. سیگار نکشید!

سیگار کشیدن پوست شما را پیرتر و چین و چروک‌های آن‌ را بیشتر می‌کند. سیگار باعث تنگی عروق کوچک محیطی شده و جریان خون پوست را کاهش می‌دهد، در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن لازم به آن نرسیده و سلامتی پوست به مخاطره می‎‏‍‍‍‍‌افتد و همینطور باعث تخریب الاستین و کلاژن- فیبر‌های دخیل در مقاومت و انعطاف پوست، می‌شود. تکرار حالاتی همانند غنچه کردن لب‌ها و جمع کردن چشم‌ها به هنگام استعمال سیگار باعث تغییر حالت پوست صورت می‌شود. اگر شما سیگار می‌کشید، بهترین راه برای حفاظت از پوست برای شما ترک سیگار است. پس با پزشک خود برای یافتن را‌حل‌های موجود در این زمینه مشورت کنید.

۳. با پوست خود مهربان باشید

اصلاع و تمیز کردن روزانه ممکن است باعث ایجاد ضایعات پوستی شود. اما برای مراقبت‌های ملایم راهکار‌های زیر را پیش بگیرید:

  • زمان دوش گرفتن خود را محدود کنید: آب داغ و حمام طولانی مدت چربی پوست شما را از بین می‌برد. بنابراین زمان استحمام خود را محدود کنید و از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید.
  • از صابون‌های با قدرت پاک‌کنندگی بالا استفاده نکنید: استفاده از صابون‌هایی با خاصیت پاک‌کنندگی قوی می‌تواند باعث از بین بردن چربی سطح پوست شما شود، به جای استفاده از این نوع صابون‌ها از پاک‌کننده‌های ملایم‌تری استفاده نمایید.
  • با احتیاط اصلاح کنید: برای حفاظت و لیز کردن سطح پوست از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های اصلاح استفاده کنید. به هنگام اصلاح کامل، از تیغ‌ ریش‌تراشی تمیز و تیز استفاده کرده و در جهت رویش مو اصلاح نمایید.
  • دستان خود را خشک کنید: بعد از شست‌وشو و یا استحمام پوست خود را با یک حوله به آرامی خشک کنید در این حالت مقداری رطوبت در سطح پوست شما باقی می‌ماند.
  • از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید: اگر پوستی خشک دارید از مرطوب‌کننده‌‌های مناسب نوع پوستتان استفاده کنید و برای استفاده روزانه از کرم‌های مرطوب‌‎کننده‌ای استفاده کنید که خود دارای SPF باشند.

مقاله مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


۴. تغذیه سالم داشته‌باشید

داشتن تغذیه سالم به شما کمک می‌کند تا حس خوشایندی نسبت به خود داشته باشید. از دانه‌های غنی  از پروتئین و میوه و سبزیجات به فراوانی استفاده کنید. ارتباط بین جوش‌ها و رژیم غذایی هنوز به طور کامل روشن نشده است اما برخی محققان معتقدند داشتن رژیم غذای غنی از ویتامین C و استفاده کم از چربی‌های ناسالم و کربوهیدرات‌های فراوری شده و آماده می‌تواند در جهت جوان نگه‌داشتن پوست موثر باشد.

۵. استرس خود را مدیریت کنید

عدم کنترل استرس باعث حساس شدن پوست و ظهور جوش‌ها و آکنه‌ها و انواعی دیگر از مشکلات پوستی می‌شود. برای داشتن پوستی سالم و همینطور روانی سالم استرس خود را کنترل کنید. برای خود محدودیت‌های منطقی وضع کرده و زمانی را برای انجام کار‌های مورد علاقه خود اختصاص دهید. نتیجه از آنچه فکر می‌کنید شگفت‌انگیزتر خواهد بود.


مقاله مرتبط: ۱۶ راهکار طبیعی برای مقابله با استرس


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *