انتشار این مقاله


میوه ی خیار، دوست سلامتی شما!

میوه هایی مثل خیار با کالری پایین و آب زیاد, یکی از بهترین مواد غذایی برای رفع تشنگی و کاهش وزن می باشند.

میوه هایی مثل خیار با کالری پایین و آب زیاد, یکی از بهترین مواد غذایی برای رفع تشنگی و کاهش وزن می باشند. خیار از بیماری های قلبی، خشکی پوست، سرطان ها، دیابت، چاقی و کم آبی چلوگیری می کند.


ده ها نوع خیار در رنگ ها و اشکال مختلف در دنیا وجود دارد. خیار های بزرگ یا کمبوزه بیشتر برای خوردن و سالاد و خیار های کوچک برای درست کردن خیار شور استفاده می شوند. به گزارش سایت سالم ترین غذاهای جهان ۱، انواع خیار ها عبارتند از دشر ۲,  ویکتوری ۳, کومت ۴, اسپرینت ۵, بارپی هایبرد ۶ که به مقدارکم کاشته می شوند و انواع  رویال, کالیپسو ۷, پیونر ۸, دوک و بلیتز ۹ به میزان زیاد در مزارع کشت می شوند. برخلاف تصور عمده ی مردم، خیار یک میوه و جزو خانواده ی کدو محسوب می شود نه سبزی!

خیار از نظر مواد مغذی

بر طبق تحقیقات محققان سازمان سالم ترین غذاهای جهان، خیار حاوی فیتونوترینت ۱۰ است که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی دارد. بهترین محتویات خیار از نظر داشتن مواد مغذی، پوست و دانه های آن است، به طوری که طبق گفته ی دکتر آنجلا لموند ۱۱ ، پوست و دانه ی خیار دارای فیبر، کلسیم، مواد معدنی و بتا کاروتن فراوانی می باشد که برای دستگاه ایمنی، پوست و چشم مفید است. متن کامل اظهارات ایشان در ژورنال تغذیه ی پاکستان به چاپ رسیده است.

میوه ی خیار کالری، کربوهیدرات، سدیم، چربی و کلسترول بسیار پایینی دارد. یک وعده خیار( تقریبا ۵۲ گرم) دارای ۱۶ کالری، ۴% پتاسیم، ۳% فیبر، ۴% ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و منیزیم مورد نیاز روزانه ی بدن شما را تامین می کند.

فوائد خیار

۱. رفع آب بدن و خشکی پوست

به علت اینکه ۹۵% بافت خیار از آب تشکیل شده است، یکی از میوه های مناسب برای تامین آب بدن در فصل تابستان می باشد. هم چنین به علت وجود پتاسیم و منیزیم برای خشکی پوست مناسب می باشد. خاصیت ضد التهابی آن باعث دفع مواد سمی از بدن شده و حساسیت های پوستی و چین و چروک صورت را کاهش می دهد.

۲. خاصیت ضد سرطانی

همانطور که گفته شد، خیار دارای فیتونوترینت هایی مثل لیگنان ۱۲ و کوکوربیتاسین ۱۳ می باشد که خاصیت ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی دارند. در ژورنال جهان علمی سال ۲۰۱۰، مقاله ای راجع به ساختن دارو هایی برای سرطان با استفاده از این مواد به چاپ رسید. کوکوربیتانسین ها هم چنین از رشد سلول های سرطانی در پانکراس جلوگیری کرده و سلول های سرطانی پانکراس را وادار به آپوپتوز (خودکشی سلول یا مرگ برنامه ریزی شده) می کنند. لیگنان ها در عمل مشارکتی با باکتری های دستگاه گوارشی، سرطان های مربوط به استروئید را کاهش می دهند؛ به طوریکه، باکتری ها لیگنان ها را به کمپلکسی بنام انترودیول ۱۴ یا انترو لاکتون ۱۵ تبدیل می کنند و این مواد به رسپتور های استروژن متصل، و ریسک ابتلای سرطان های تخمدان، سینه، رحم و پروستات را کاهش می دهند.

۳. زیبایی پوست

احتمالا در مجلات زیبایی یا صفحات اجتماعی مشاهده کرده اید که زنان تکه های خیار را روی چشمان خود می گذارند! باید بگوییم که این کار علت علمی محکمی دارد. خیار با داشتن اثر خنک و مرطوب کننده و ضد التهاب، تاثیر زیادی در رفع التهاب، جوش، پف دور چشم، سیاهی دور چشم و رفع آفتاب سوختگی دارد.

مقاله ی مرتبط: رفع سیاهی زیر چشم

۴. سلامت استخوان

طبق تحقیقات دانشگاه ماری لند در دهه ی اخیر، مشخص شد که ویتامین K در سلامت استخوان تاثیر دارد. هر وعده خیار یا همان ۵۲ گرم، ۱۹% از ویتامین K روزانه ی بدن را تامین می کند. ویتامین K در استخوان سازی به ویژه در بانوان نقش اساسی دارد. مصرف مکمل این ویتامین توصیه نمی شود، زیرا سبزیجات و میوه ها اگر به اندازه مصرف شوند، میزان مورد نیاز ویتامین K را تامین می کنند.

۵. خاصیت آنتی اکسیدانی

هر میوه ای که آنتی اکسیدان داشته باشد، شما را از خطر سرطان حفظ می کند. خیار دارای انواعی از آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین C، بتا کاروتن، منگنز و فلاونوئید است. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد، سلامت بافت های شما را تضمین می کنند.

۶. سلامت قلب

پتاسیم موجود در خیار، در جلوگیری از بیماری های قلبی، سکته، فشار خون و چاقی نقش کمک کننده دارد. پتاسیم یک ماده ی حیاتی برای قلب است، و خیار ۴% دوز روزانه ی آن را تامین می کند. البته میوه هایی مثل موز که حاوی پتاسیم فراوان می باشد بیشتر از خیار به چشم می آیند، اما در بحث کم کالری بودن، خیار برنده ی میدان می شود! پتاسیم ارتباط مستقیمی با کاهش فشار خون و گشاد کنندگی عروق دارد؛ لذا خیار با داشتن سدیم خیلی کم و پتاسیم نسبتا بالا، برای سلامت قلب مفید است.

۷. کمک به هضم غذا

خیار با داشتن آب فروان و فیبر، یبوست را رفع می کند. هم چنین خیار شور های خانگی حاوی باکتری های پروبیوتیک هستند که هضم غذا را آسان کرده و گاز روده را از بین می برند. خیارشور های صنعتی معمولا این باکتری ها را ندارند.

۸. کمک به کاهش وزن

خیار کالری بسیار کمی دارد، به طوری که بیشتر پزشکان تغذیه ان را به عنوان یک ماده ی کالری منفی به افرادی می خواهند وزن کم کنند، توصیه می کنند. استفاده از این مواد کالری منفی به عنوان میان وعده، هم باعث سیری کاذب شده و هم کالری می سوزاند. البته نباید در رژیم های غذایی بیش از حد به مواد کالری منفی اکتفا کرد، زیرا باعث از بین رفتن بافت عضلانی نیز می شوند.

۹. سلامت مغز و تقویت حافظه

اخیرا محققان در مورد فلونوئید فیستین ۱۶ مطالعات زیادی انجام دادند و دریافتند که فیستین ها از سلول های عصبی محافظت می کنند، لذا از بروز آلزایمر و تخریب نورون ها جلوگیری می کنند و همانطور که گفته شد خیار حاوی این ماده است.

خطرات خیار

مرکز رسیدگی به امور کشاورزی لیستی از سبزیجات و میوه هایی تهیه کرده که با پستیساید ۱۷ ها سمپاشی می شوند و علاوه بر آلودگی محیط، خود میوه را سمی می کنند.( پستیساید ها برای از بین بردن آفت و حشرات میوه ها و سبزیجات کشاورزی استفاده می شود) هم چنین، به این میوه ها به هنگام ترابری و حمل و نقل، واکس می زنند تا تازه بنظر برسند، لذا تا حد امکان از میوه های ارگانیک و بدون واکس استفاده کنید یا پوست میوه های غیر ارگانیک را جدا کنید. کاشتن خیار در باغچه ی خانه ی خودتان می توانید هر زمان که بخواهید خیار ارگانیک داشته باشید.

خیار شور

این روش برای جلوگیری از فاسد شدن خیار و به دو نوع تخمیری و غیر تخمیری انجام می گردد. خیار شور های تخمیری در آب نمک غوطه ور می شوند و با سرکه، دانه ی شوید، سیر و لیمو طعم دار می شوند. اسم پیکل۱۸  از یک واژه ی آلمانی به معنی “آب نمک” گرفته شده است.


پیوست

۱. World’s Healthiest Foods 

۲. Dasher

۳. Victory

۴. Comet

۵. Sprint

۶. Burpee Hybrid

۷. Calypso

۸. Pioneer

۹. Blitz

۱۱. Angela Lemond

۱۲. Lignans

۱۳. Cucurbitacins

۱۴. Enterodiol

۱۵. Enterolactone

۱۶.Fisetin

۱۷.Pesticide

۱۸. Pekel

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید