انتشار این مقاله


کاهش ریسک تنگی عروق محیطی با مصرف میوه و سبزیجات

محققان اعلام کردند که مصرف سه یا بیشتر از سه وعده میوه و سبزی در روز، به میزان زیادی از ریسک بیماری های عروقی می کاهد. دکتر جفری برگر۱ از دانشگاه پزشکی نیویورک، و همکارانش طی بررسی مقطعی که بر روی ۳,۷ میلیون نفر انجام دادند، مشاهده کردند افرادی که حداقل سه وعده میوه سبزی مصرف […]

محققان اعلام کردند که مصرف سه یا بیشتر از سه وعده میوه و سبزی در روز، به میزان زیادی از ریسک بیماری های عروقی می کاهد. دکتر جفری برگر۱ از دانشگاه پزشکی نیویورک، و همکارانش طی بررسی مقطعی که بر روی ۳,۷ میلیون نفر انجام دادند، مشاهده کردند افرادی که حداقل سه وعده میوه سبزی مصرف می کردند نسبت به گروه شاهد، ریسک پایین تری برای ابتلا به تنگی عروق دارند. اطلاعات کامل این بررسی در ژورنال بیماری قلبی آمریکا چاپ شده است.

تحقیقات جدید بر آن است که با آگاهی دادن به مردم و تبلیغات گسترده برای مصرف وعده های بیشتر سبزیجات، آمار بیماری های مربوط به قلب و عروق کاهش پیدا کند. دکتر برگر در این باره می گوید:

مردم کنترل بیشتری بر روی سلامت قلب خود دارند، به همین دلیل می توان با تعیین رژیم غذایی خاص و سالم، تغییر چشم گیری در سلامت زندگی مردم ایجاد کرد. اگر چه مشاوره و درمان بیماران قلبی و آگاه سازی مردم، هر دو برای ایجاد این تغییر نیاز است.

برگر و همکارانش، سبک زندگی افراد مورد آزمایش و سنجش  شاخص نسبت فشار خون مچ با به بازو (Ankle Brachial Index) ، را بررسی کردند. میانگین سنی این افراد ۶۴ بود. درصد مصرف سبزیجات و شاخص نسبت ABI به شرح زیر بدست آمد:

  • روزانه : ۲۹,۲ %
  • ۴ تا ۵ وعده در هفته: ۲۲,۹ %
  • ۲ تا ۳ وعده در هفته: ۲۵,۹%
  • یک وعده در ماه: ۱۵%
  • کمتر از یک وعده در ماه: ۷%
شاخص نسبت فشار خون مچ پا به بازو (ABI)

سن بالا، جنس مونث، عدم یکجا نشینی، درآمد بالا و مصرف زیاد ماهی، گوشت قرمز و آجیل رابطه ی مستقیمی با مصرف میوه و سبزیجات دارد. از طرف دیگر، نژاد سیاه پوست، سیگار کشیدن، مجرد بودن و مصرف زیاد فست فود و غذاهای آماده باعث کمبود مصرف میوه و سبزیجات می شود. منطقه ی جغرافیایی نیز در این موضوع نقش دارد؛ به طوری که افراد نزدیک به جنوب دسترسی کمتری به سبزیجات مختلف دارند.


برای اطلاعات بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.


ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید