انتشار این مقاله


۱۰ مادۀ غذایی افزایش‌دهندۀ قدرت تمرکز

نمی‌توانید تمرکز کنید؟ پس حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

نمی‌توانید تمرکز کنید؟ پس با ما همراه باشید.
در این مقاله به ۱۰ غذای واقعی مغز که به ذهن بهبودی می‌بخشند، می‌پردازیم:

۱. تخم‌مرغ

مغز به سوخت نیاز دارد. راه‌های مختلفی برای تغذیه مغز از طریق شکم وجود دارد! کربوهیدرات‌های پیچیده بهترین انتخاب برای سوخت مغز هستند. اما مغز برای ساخت و نگهداری ساختارهای عصبی به مواد مغذی خاص نیاز دارد. برای مثال، کولین برای نوروترنسمیترهای مغز ضروری است. زردۀ تخم‌مرغ اشباع‌ترین منبع کولین در رژیم غذایی آمریکا است که در هر ۱۰۰ گرم آن ۶۸۰ میلی‌گرم وجود دارد. اینکه زردۀ تخم‌مرغ مفید نیست تصور غلط رایجی است؛ درواقع یک منبع بسیار مهم کولین است که برای انتقال پیام‌های صحیح از مغز به کل بدن ضروری است که این نیز به نوبۀ خود برای احساس سلامتی و آرامش مهم بوده و اولین قدم برای بهبود تمرکز و سپس بهبود کلی است.

۲. اسفناج

بهبود تمرکز و قدرت یکی از دلایل بزرگ برای خوردن اسفناج است. کارشناسان خوردن آن را توصیه می‌کنند زیرا منبع خوب کولین است و سرشار از فیبر و مواد مغذی می‌باشد که مقدار کمی کالری دارد. اسفناج توانایی بهبود سلامتی روان را دارد. تحقیقات نشان می‌دهند تغذیۀ موش‌های پیر با رژیم غذایی غنی از اسفناج ظرفیت یادگیری آنها را بهبود می‌بخشد. اسفناج برای سلامتی روده مفید است که با سلامتی روده، مغز نیز بهتر کار می‌کند. رودۀ ناسالم می‌تواند احساس ناخوشایندی در بدن ایجاد کند که باعث اضطراب می‌شود که در میان مخرب‌های دیگر قابل توجه‌تر است. احساس اضطراب تمرکز بر امور را کاهش می‌دهد.
تخم‌مرغ و اسفناج را باهم به عنوان املت اسفناج می‌توانید استفاده کنید.

۳. ماست

ماست مانند اسفناج برای روده مفید است که به نوبۀ خود برای مغز خوب است و به تمرکز کمک می‌کند. در میان غذاهایی که باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهند، ماست به دلیل وجود لاکتوباسیلوس اهمیت بالایی دارد. لاکتوباسیلوس متابولیتی بنام کینورنین را تنظیم می‌کند که با ذهن و خلق و خوی ارتباط دارد. طبق مطالعات اخیر، لاکتوباسیلوس می‌تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند. افسردگی نیز مانند اضطراب سبب اختلال در تمرکز می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند خوردن مرتب ماست عملکرد مغز زنان را افزایش می‌دهد. یافته‌های محققان نشان می‌دهند برخی از محتویات ماست ممکن است نحوۀ پاسخ مغز به محیط را تغییر دهد.

۴. بلوبری (زغال اخته)

مطالعات متعدد نشان می‌دهند زغال اخته معادل غذای مغز است. زغال اخته دارای توانایی افزایش و بهبود حافظۀ کوتاه‌مدت است که برای تمرکز بسیار اهمیت دارد. زغال اخته غنی از پلی‌فنولی بنام آنتوسیانین است که ایجادکنندۀ رنگ آن است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای گیاهی است که میوه‌ها و سبزیجات خاص با رنگ‌های آبی، قرمز و بنفش ایجاد می‌کند. همچنین آنتوسیانین جزء آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای سلامتی مهم هستند. از نظر عملکرد زغال اخته یکی از مواد قوی است.

۵. کلم قرمز

کلم قرمز هم مانند زغال اخته دارای آنتوسیانین است. کلم قرمز جزء مواد افزایش‌دهندۀ تمرکز است زیرا غنی از فیبر است و کالری کمی دارد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند کلم قرمز سیستم جذب آنتوسیانین کارآمد و منحصر به فردی فراهم می‌کند: مصرف بیشتر، جذب بیشتر

۶. آووکادو

احتمالا فواید سلامتی آووکادو را قبلا شنیده‌اید؛ این میوه به تمرکز خوب کمک می‌کند. دارای مقادیر بالای تیروزین –اسیدآمینه‌ای که پیش مادۀ دوپامین است- می‌باشد. دوپامین به عنوان مادۀ افزایش‌دهندۀ توجه، انگیزه و تمرکز شناخته می‌شود. چربی‌های غیراشباع موجود در آووکادو از اعصاب مغزی حفاظت می‌کنند.

۷. سالمون وحشی

اسیدچرب امگا ۳ موجود در سالمون وحشی برای سلامتی مغز بسیار خوب است. همانند چربی غیراشباع موجود در آووکادو، این چربی سالم برای حفاظت از اعصاب مغز ضروری است. اسیدچرب امگا ۳ به ساخت غشای سلول‌های مغزی کمک می‌کند و می‌تواند حافظه و ذهن را با ایجاد حفاظت در برابر افسردگی بهبود بخشد. سالمون پرورشی منبع دیگر امگا ۳ است با این تفاوت که ۲۰ درصد بیش‌تر چربی اشباع دارد؛ چربی‌ای که نباید مصرف کنیم. این ممکن است مهم‌ترین دلیل خودداری از مصرف سالمون پرورشی باشد.


مقالۀ مرتبط: امگا-۳؛ بهبود عملکرد مغزی


۸. گردو

گردو به تسهیل حافظه و عملکرد مغز کمک می‌کند. همۀ آجیل‌ها دارای چربی غیراشباع سالم هستند که برای ذهن مفید است اما گردو اثر بیش‌تری بر مغز دارد. گردو غنی از پروتئین و فیبر است و بطور کلی سلامتی را افزایش می‌دهد که این نیز باعث افزایش و بهبود تمرکز می‌شود.


مقالۀ مرتبط: آجيل‌هاى درختى خطر بازگشت سرطان روده‌ى بزرگ و مرگ را كاهش مى‌دهند


۹. دانۀ کدو تنبل

دانه‌ها نیز همانند آجیل‌ها غنی از چربی‌های غیراشباع اند؛ بویژه دانۀ کدو تنبل که منبع عالی اسیدآمینۀ تریپتوفان است که دلیل روش بی‌خطر و طبیعی بودن آن برای از بین بردن علائم افسردگی و بی‌خوابی است. علاوه‌براین، دانۀ کدو تنبل غنی از روی است که به تقویت عملکرد نوروترنسمیترها، بهبود حافظه و افزایش شناخت کمک می‌کند.

۱۰. کلم بروکلی

این گیاه شگفت‌انگیز تجدید و بازسازی بافت مغز را تحریک می‌کند و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. کلم بروکلی دارای ترکیبی بنام سولفوروفان می‌باشد که با رشد سالم سلول‌های بنیادی عصبی ارتباط دارد. بروکلی توصیه‌ای طبیعی برای حفظ تمرکز است و همچنین به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کند!


مقالۀ مرتبط: با بروکلی پیری را به تعویق بیندازید!


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *