انتشار این مقاله


وابستگی به الکل به کلی از بین می‌رود

دانشمندان موفق شده‌اند میل به مصرف به الکل را به طور کلی در نمونه‌های حیوانی از بین ببرند. محققان امیدوارند، با سرمایه گذاری کافی، راه حل این مشکلِ همیشگی در جوامع پیدا خواهد شد. الکل هم اکنون ۱۰,۰۰۰ سال است که توسط انسان تهیه و مصرف می‌شود. در سال ۲۰۱۴، ۸۷.۶ درصد از آمریکایی‌های بالای […]

دانشمندان موفق شده‌اند میل به مصرف به الکل را به طور کلی در نمونه‌های حیوانی از بین ببرند. محققان امیدوارند، با سرمایه گذاری کافی، راه حل این مشکلِ همیشگی در جوامع پیدا خواهد شد.

الکل هم اکنون ۱۰,۰۰۰ سال است که توسط انسان تهیه و مصرف می‌شود.
در سال ۲۰۱۴، ۸۷.۶ درصد از آمریکایی‌های بالای ۱۸ سال گزارش داده‌اند که حداقل یک بار در طول زندگی خود الکل مصرف کرده‌اند.
اگرچه این ماده عموما برای مردم آزاد است، به شدت ماده‌ی اعتیاد‌آوری است. در ایالات متحده‌ی آمریکا، ۱۶.۵ میلیون از بزرگسالان بالاتر از سن ۱۸ مشکل ناشی از مصرف الکل دارند و در حدود ۸۸,۰۰۰ نفر بر اثر مصرف الکل می‌میرند.
به همین علت بسیاری از محققان در صدد یافتن علت وابستگی به الکل و راه‌های از بین بردن آن هستند.

نورون‌های اعتیاد به الکل آمیگدال

در یک پژوهش در مجله‌ی نوروساینس به نظر می‌رسد که برخی از نورون‌ها نقش اساسی را در وابستگی به الکل ایفا می‌کنند.
این بخش از نورون‌ها ۵ درصد کل نورون‌های آمیگدالا را شامل و بیشتر شامل بخش مرکزی آن می‌شوند. این دسته از نورون ها نشان داده‌اند که هنگام مصرف الکل فعال می‌شوند. هرچه بیشتر یک فرد الکل مصرف کند، این قسمت از نورون‌ها بیشتر فعال می‌شوند در نتیجه باعث مصرف بیشتر الکل و اعتیاد به آن می‌شوند.
پژوهش هایی از سوی مؤسسه‌ی تحقیقاتی scirpps صورت گرفته با این هدف که آیا این بخش از نورون‌ها را تحت تأثیر و حتی کنترل می‌توان قرار داد یا خیر؟
برای این هدف یک مدل موشی طراحی شد بدین صورت که نورون های فعال شده توسط الکل یک پروتئین خاصی ترشح می‌کنند. این رفتار به گروه تحقیقات یک فرصت استثنایی داد که ببینند این نورون ها چگونه رفتار می‌کنند. بدون نشانه‌گذاری توسط پروتئین، شناسایی نورون‌های مربوط به الکل بسیار پیچیده می‌شد. وقتی قسمت خاصی از نورون‌ها اینگونه نشانه‌گذاری شدند، محققان ترکیبی را تزریق کردند که فقط نورون‌های مربوط به الکل را غیر فعال می‌کرد. نورون‌ها با موفقیت ساکت شدند و نتایج عالی بود.
محققان کاملا شگفت زده شدند چون موش‌ها بلافاصله مصرف الکل را متوقف کردند. و این نتیجه موقتی نبود و مدتی طولانی در موش‌ها دیده‌شد.
چون نتایج این پژوهش بسیار قوی‌تر از آنچه انتظار می‌رفت بود محققان برای بار دوم و سوم آن‌را تکرار کردند. و هربار نتایج یکسان بود. نورون های خاص آمیگدالای مربوط به الکل ساکت می‌شدند. و با غیر فعال شدن آن‌ها نیاز به مصرف الکل کاهش می‌یافت. به این صورت که گویا آن‌ها فراموش می‌کردند که به الکل وابسته بوده‌اند.

آینده‌ی وابستگی به الکل روشن است

چالش بعدی برای محققان این است که بفهمند چگونه با گذشت زمان چرخه‌های نورونی نورون‌های وابسته به الکل شکل می‌گیرند. این تیم همچنین اعلام کرده که هم‌اکنون تحقیقاتی بر روی وابستگی به نیکوتین و متامفتامین در حال انجام است. با تلاش‌ها و نوآوری‌های این چنین امیدواریم روزی مشکل وابسگی به الکل برای همیشه حل شود.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید