انتشار این مقاله


بیماری بلند مدت لثه با بیماری آلزایمر مرتبط است

التهاب مکرر لثه، به نام پریودنتیت، با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است.

در افراد مبتلا به التهاب لثه مزمن به مدت ۱۰ سال یا بیشتر، ۷۰ درصد بیشتر از افرادی که مبتلا به پریودنتیت نیستند، احتمال ابتلا به آلزایمر وجود دارد.

پژوهشگران تایوان گزارش می‌دهند که التهاب مکرر لثه، به نام پریودنتیت، با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است. پریودنتیت مزمن، علت اصلی از دست رفتن دندان، همچنین موجب افزایش شاخص های التهاب در سراسر بدن می‌شود. محققان خاطر نشان می‌کنند که برخی مطالعات اخیر نشان داده‌اند که پریودنتیت مزمن ممکن است باعث کاهش توانایی تفکر شود.

تیم دکتر یو چائو چانگ (Yu-Chao Chang) از دانشگاه پزشکی چونگ‌ شان (Chung Shan) در شهر تایچونگ (Taichung) از داده‌های بانک اطلاعات پزشکی ملی بیمه تایوان استفاده کرد تا بررسی کند که آیا بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن ۵۰ ساله یا بیشتر با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مواجه هستند یا خیر. آن‌ها هیچ ارتباط کلی بین پریودنتیت و آلزایمر نیافتند، اما افرادی که التهاب لثه مزمن را برای ۱۰ سال یا بیشتر تجربه کرده بودند، ۷۰ درصد بیشتر از افراد بدون پریودنتیت با خطر آلزایمر مواجه بودند.

پیوند بین پریودونتیت بلند مدت و آلزایمر همیشه مطرح بوده، حتی پس از بررسی محققان بر روی سایر عواملی که ممکن است بر توسعه آلزایمر تأثیر بگذارند، مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و محیط شهری. یافته ها از این نظریه حمایت می‌کنند که بیماری‌های عفونی مرتبط با التهاب کم‌درجه مانند پریودنتیت مزمن ممکن است نقش مهمی در پاتوژنز بیماری آلزایمر داشته باشند. این یافته‌ها نیاز به جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های پريودنتال و ارتقای خدمات بهداشتی در سطح ملی را برجسته می‌کنند.

دکتر یاگو لیرا فیهو (Yago Leira Feijoo) از دانشگاه د سانتیاگو د کامپوستلا (de Santiago de Compostela) در اسپانیا که در این مطالعه شرکت نکرده بود، گفت:

در واقع، اعتقاد بر این است که ارتباط بین پريودنتیت و بیماری آلزایمر ممکن است دو طرفه باشد. در حال حاضر، با شواهد علمی موجود، ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آیا عامل خطر، بیماری پریودنتال است و یا بیماری آلزایمر. از آن‌جا که پریودنتیت یک بیماری قابل پیشگیری و درمان است، بیماران پریودنتال باید از خطرات بالقوه عفونت لثه و تاثیرات سیستمیک که ممکن است داشته باشند آگاه باشند.

دکتر انگار اولسن (Ingar Olsen) از دانشگاه اسلو در نروژ، که او نیز در این مطالعه شرکت نکرده است، به خبرگزاری رویترز گفت:

مراقبت از دندان‌های سالمندان نباید نادیده گرفته شود. برای پیشگیری از پریودنتیت دندان‌هایتان را با دقت مسواک بزنید.

مقالات مرتبط

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید