انتشار این مقاله


عادت‌های بدی که باعث افزایش وزن می‌شوند

برای هیچ کس مخفی نیست که افزایش وزن ناشی از مصرف کالری بیش از حد است. اما در مرکز علل آن، عدم تعادل میان عادت‌های سالم و ناسالم حضور دارد.

برای هیچ کس مخفی نیست که افزایش وزن ناشی از مصرف کالری بیش از حد است. اما در مرکز علل آن، عدم تعادل میان عادت‌های سالم و ناسالم حضور دارد.

در یک کفه ترازو (در قسمت سالمش) غذاهایی مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین ناب و چربی‌های گیاهی است. در کفه دیگر گزینه‌های نه چندان سالم قرار دارند؛ غذاهای شیرین، موادی که دارای چربی‌های اشباع شده‌اند و غذاهایی که بسته بندی شده و فرآوری شده‌اند.


مقاله مرتبط: اصول اولیۀ تغذیه و رژیم‌های غذایی سالم


این مسئله فقط مربوط به غذاها نیست. هر چند که عادات غذایی می‌توانند باعث مشکلاتی مرتبط با وزن شوند. رفتارهای ناسالم نیز در این میان نقش دارند. این بدان دلیل است که گاهی بعضی رفتارها می‌توانند موجب شوند شما کالری بیشتری دریافت کنید. گاهی این اتفاق بدون این که شما متوجه شوید رخ می‌دهد.

گروهی از محققان در اسپانیا عادت‌های کلیدی را که رژیم غذایی با کیفیت پایین را تحریک می‌کنند، شناسایی کردند. چیزهایی مانند رفتن مکرر به رستوران‌های فست فود، خرید تنقلات از دستگاه‌های فروش خودکار و غذا خوردن در حال تماشای تلویزیون.

اما محققان این را نیز تشخیص دادند که معمولا افزایش وزن قابل توجه به دلیل یک عادت بد نیست. اما عادات بد این افزایش وزن را با سرعت بیشتری همراه می‌کنند.

برای دانستن بیشتر، آن‌ها به مدت ۴ سال ۱۶۰۰ نفر را دنبال کردند. طی این مطالعه بر اثرات ۷ عادت ناخوشایند خالص در این افراد تمرکز کردند.

این عادات به شرح زیر بوده‌اند:

  • عدم برنامه‌ریزی برای این که چه مقدار قرار است بخورند.
  • مصرف غذاهای آماده شده یا کنسرو شده.
  • خرید تنقلات.
  • غذا خوردن در رستوران‌های فست فود.
  • عدم انتخاب غذاهای کم کالری.
  • پاک نکردن چربی قابل مشاهده از گوشت یا پوست مرغ.
  • غذا خوردن در حال تماشای تلوزیون یا نشسته بر روی مبل.

محققان دریافتند، بیشتر این عادت‌های ناسالم که مردم دارند، باعث می‌شود احتمال افزایش وزن‌شان بیشتر شود.

به خصوص، سه عادت قوی که برای افزایش وزن بررسی شده است: عدم برنامه‌ریزی برای این که چه مقدار قرار است بخورند؛ غذا خوردن در رستوران‌های فست فود؛ غذا خوردن در حال تماشای تلوزیون؛ می‌باشد.

اگرچه همیشه عادت های بد را نادیده می‌گیرند؛ تمرکز بر روی این سه ممکن است تفاوتی در عدد ترازو شما ایجاد کند.

زهرا جوادپور ابراهیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید