انتشار این مقاله


Tanycytes، کشف معجزه‌آسا در زمینۀ کنترل اشتها

محققان به یک روش درمانی جدید در زمینه کنترل عادات غذایی در چاقی دست یافته‌اند.

یافته های اخیر در دانشگاه Warwick، نشان داده اند که احتمالا به یک روش درمانی جدید در زمینه کنترل عادات غذایی در چاقی دست یافته اند.پژوهشات، سلول هایی مغزی بنام Tanycytes را یافته اند که امینواسید های غذا ها با انها ارتباط برقرار می کنند و در حقیقت فرمان سیری بوسیله Tanycytes به مغز می رسد و همینطور غذاهایی مانند مرغ،عدس و اووکادو، فعالیت Tanycytes را افزایش داده و فرمان سیری را سریع تر به مغز منتقل می کنند.

احتمالا برنامه های رژیمی دچار تحولات عظیمی خواهند شد، که این را مدیون کشف سلول های مغزی در کنترل اشتها توسط دانشمندان دانشگاه Warwick خواهیم بود.

با توجه به یافته های جدید، Tanycytes در مغز به امینواسید های موجود در غذا ها پاسخ می دهد ، همچون رسپتور هایی که مسئول  تشخیص مزه ی امینو اسید ها هستند و جالب اینکه هر دو در جوانه های چشایی زبان موجودند.

پروفسور نیکولاس دال از انجمن علوم زندگی، برای اولین بار موفق به کشف Tanycytes (سلول هایی از مغز که کنترل سطح انرژی را دارند) شد.

دو نمونه از امینواسید ها که نسبت به Tanycytes واکنش نشان می دهند و حس سیری را القا می کنند، Arginine و Lysine  هستند.

این امینواسید ها در غذا های سنگین و دارای انرژی بالا همچون گوشت کتف خوک یا گراز، گوشت استیک، ماهی، مرغ، الو، زردالو، اووکادو، عدس و بادام  به وفور یافت می شوند و فرمان سیری را از طریق فعال سازی Tanycytes، به مغز منتقل می کنند.

پژوهشگران بوسیله اضافه نمودن مقداری از امینواسید های Arginine و Lysine در داخل سلول های مغزی، تشعشعات واکنش دهی انها را از طریق میکروسکوپ مشاهده کرده اند. انها مشاهده کردند که در عرض ۳۰ ثانیه، Tanycytes نمایان شد و نسبت به امینواسید ها واکنش نشان داد و اطلاعاتی را به قسمتی از مغز که مسئولیت کنترل اشتها و وزن بدن را دارد، منتقل کرد، سپس دانشمندان متوجه شدند سیگنال های امینواسیدی که توسط گیرنده ها ی چشایی نمایان شده بودند، حذف یا مسدود شدند و با Tanycytes واکنش یا ارتباطی نشان ندادند.

نیکولاس دال، پروفسور در زمینه نوروساینس از دانشگاه Warwick، گفته است:

سطوح امینواسیدی در خون و مغز بدنباله غذا خوردن، می تواند سیگنال بسیار مهمی را با محتوای سیری پخش کند. یافته ها در زمینه Tanycytes نشان می دهند که این سلول های مغزی در قسمتی از مغز قرار دارند که مسئولیت کنترل وزن بدن را دارد و بصورت مستقیم سیگنال های امینواسیدی را دریافت می کند، که این موضوع بما می فهماند که بزودی روشی جدید و مناسب برای کنترل وزن عموم مردم پیدا خواهد شد.

این کشف بزرگ امکانات جدیدی را برای ساخت برنامه های رژیمی موثرتر، مهیا کرده است و حتی روش های درمانی جدید تری برای اینده می تواند رقم بزند. می توان با فعالسازی Tanycytes در مغز، از سرکوب اشتها، اجتناب از غذا خوردن و مشکلات گوارشی پیشگیری و اقدام به درمان کرد.

نزدیک ۲/۳ از مردم انگلستان دارای اضافه وزن و یا چاق هستند. این اضافه وزن می تواند خطر مرگ زودرس و میزان بروز بیماری ها همچون سرطان، دیابت، بیماری های قلبی-عروقی و سکته را افزایش دهد و کیفیت زندگی را کاهش دهد. در حقیقت فهم جدید ما از کارکرد Tanycytes و اشتها، می تواند بحران چاقی را محدود تر کند.

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید