انتشار این مقاله


رنگ‌آمیزی باعث کاهش استرس و افزایش خلاقیت می‌شود

مطالعه ای جدید نشان می دهد که رنگ آمیزی می تواند به بهبود خلق و خو، کاهش استرس و افزایش خلاقیت کمک کند.

 

به گفته محققان، برداشتن یک مداد رنگی و کتاب نقاشی می‌تواند برای سلامت روان شما سودمند باشد. مطالعه ای جدید نشان می دهد که رنگ آمیزی می تواند به بهبود خلق و خو، کاهش استرس و  افزایش خلاقیت کمک کند.

مطالعات انجام شده توسط محقق دانشگاه وست انگلند- بریستول (UWE Bristol)، نشان می دهد که رنگ آمیزی می تواند به کاهش استرس و بهبود خلاقیت در بزرگسالان کمک کند.

نیکولا هولت، دکتر روانشناس، همراه با همکارانش، دو مطالعه در مورد دانشجویان مقطع کارشناسی انجام داد تا مزایای رنگ آمیزی تصاویر را بررسی کنند.

در اولین مطالعه ۴۷ دانشجوی سال اولی (که ۳۶نفر از آنها زن بودند) در جلسه ای شرکت کردند که از آنها خواسته شد در خواندن متون و رنگ آمیزی شرکت کنند. آنها در آغاز جلسه و بعد از شرکت در هر فعالیت آزمون‌های مختلف روانی را نیز تکمیل کردند.

برخی از شرکت کنندگان اول خواندن را انجام دادند، در حالی که دیگران اول رنگ آمیزی را داشتند. خواندن شامل یک بخش با مهارت های مطالعه بود، در حالی که رنگ آمیزی شامل رنگ آمیزی داخل یک ماندالا (در آیین هندوها و بوداییان، دایره‌ای که حاوی پیکره‌ی خدایان و اشکال هندسی است) بود.


مقاله‌ی مرتبط: کتاب‌های رنگ‌آمیزی سطح اضطراب را پایین می‌آورند


محققان دریافتند که پس از بیست دقیقه رنگ آمیزی، شرکت کنندگان گزارش می‌دهند که آنها حسی خوشنودتر، پر انرژی تر و آسودگی خاطر بیشتری نسبت به زمان پس از خواندن دارند. آنها همچنین سطح بالاتری از ذهن‌آگاهی (توجه به آنچه که در حال حاضر اتفاق می افتد) و سیلان (بودن در همان مکان) را گزارش دادند. مهم نبود که آیا آنها برای اولین بار رنگ آمیزی کرده بودند، یا به عنوان خواننده متون عمل کرده بودند، همه این یافته ها از نظر آماری معنی دار درآمدند.

در مطالعه دوم، ۵۱ دانشجوی سال اولی (که ۴۰نفر از آنها زن بودند) در فعالیت های رنگ آمیزی و خواندن  شرکت داشتند، اما آزمون های انتخاب شده متفاوت روانی را کامل کردند.

بار دیگر محققان دریافتند که پس از رنگ آمیزی، دانش آموختگان آرام‌تر و ذهن‌آگاه تر بودند، با این تفاوت که آن‌ها تفکری خلاق‌تر و توجه بصری بهتری پیدا کردند

دکتر هولت، استاد ارشد گروه بهداشت و علوم اجتماعی در UWE بریستول، گفت:

اولین مطالعه ما شواهدی را در مورد اثرات رنگ آمیزی بر خلق که در مطالعات قبلی یافت شده بود را تایید کرد، اما یافته‌های مربوط به ذهن آگاهی، خلاقیت و توجه بصری جدید و هیجان انگیز است. خوب است که ببینیم این نتایج توسط دیگر محققین تکرار شود، با وجود اینکه آن‌ها اشاره بر این موضوع دارند که رنگ‌آمیزی می‌تواند راهی موثر برای کاهش استرس و بهبود عملکرد شناختی در دانشجویان باشد.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید