انتشار این مقاله


نانوکپسول‌های پر شده از دارو ممکن است با تاثیر بیشتری با سرطان مبارزه کنند

محققان راهی برای ساخت ذرات نانو ارتجاعی پرشده از دارو پیدا کرده اند که آن ها را قادر میسازد بافت های بیمار یا سلول های سرطانی را به طور موثر تری مورد هدف قرار دهند. زمینه نانو تکنولوژی امید های زیادی را در زمینه درمان سرطان زنده کرده است. برای مثال در موفقیت اخیر، مححقان […]

محققان راهی برای ساخت ذرات نانو ارتجاعی پرشده از دارو پیدا کرده اند که آن ها را قادر میسازد بافت های بیمار یا سلول های سرطانی را به طور موثر تری مورد هدف قرار دهند.

زمینه نانو تکنولوژی امید های زیادی را در زمینه درمان سرطان زنده کرده است.

برای مثال در موفقیت اخیر، مححقان از ذرات نانو برای مکان یابی میکروتومور هایی که قبلا غیرقابل کشف بودند استفاده کردند.حال آنکه در مطالعه دیگر از ذرات نانو مشتق شده از برگ های چای برای تخریب سلول های بنیادی سرطان ریه استفاده شد

معمولا ذرات نانو برای انتقال و تحویل مستقیم داروها به بافت بیمار استفاده میشوند.اینها که انتقال دهنده های نانو نامیده میشوند اخیرا برای تخریب موفقیت آمیز نوع ویژه و تهاجمی سرطان اندومتر و همچنین برای تحویل یک دارو که به صورت ژنتیکی سلول های سرطانی را خلع سلاح میکند، استفاده شدند.

این نانو کپسول های پر شده از دارو تقریبا به اندازه یک هزارم قطر موی انسان هستند و اینها اکثرا با انتی بادی هایی که برای اتصال به سلول هایی توموری طراحی شده اند،پوشیده میشوند.

یک پیشرفت اصلی این انتقال دهنده ها این است که آن ها دارو های فشرده را با دقت زیادی بدون تاثیر بر سایر قسمت های بدن تحویل می دهند و باعث از بین رفتن عوارض جانبی میشوند.

اکنون محققان در دانشگاه مینز و موسسه تحقیق پلیمرمکس پلنک،هر دو در مینز آلمان راه نوآورانه و موثرتری برای اتصال آنتی بادی به انتقال دهنده های نانو طراحی کرده اند.

پروفسور ولکر و لندفستر از موسسه تحقیقاتی پلیمر مکس پلنک تحقیق را به همراه هم نظارت کردند.

یافته ها در مجله نانو تکنولوژی انتشار داده شدند.

روش جدید دو برابر موثرتر از روش های قدیمی:

پروفسور لندفستر توضیح میدهد:{روش استاندارد اتصال آنتی بادی ها استفاده از روش شیمیایی پیچیده میتواند باعث تنزل یا حتی تخریب آن ها شود یا حاملان نانو در خون میتوانند به سرعت توسط پروتئین ها پوشیده شوند.}

اما روش جدید از آنتی بادی های پیش جذب برای پوشاندن سطح نانو کپسول ها استفاده می کند.این روش از آنتی بادی ها محافظت کرده و آن ها در تحویل پروسه را عملکردی نگه می دارد.که باعث تثبیت نانوکپسول شده و آن را برای تحویل موثرتر داروها قادر میسازد.

پروسه فیزیکی جذب سطحی زمانی اتفاق میفتد که یک محلول گاز یا مایع روی سطح یک جامد یا مایع تجمع یابد ،غشا نازکی از مولکول ها یا اتم ها را تشکیل دهد.

تیم با تلفیق آنتی بادی ها و نانوکریر ها در یک محلول اسیدی به این نتیجه رسید،که محققان توضیح می دهند که این بهتر از تلفیق این دو در محلول با محدوده خنثی است.

محققان متذکر میشوند که روش جدید آن ها ۲ برابر موثرتر از روش اتصال شیمیایی سنتی است.

نویسندگان میگویند ما نتیجه میگیریم که آن جذب سطحی به طور بالقوه روشی تطبیق پذیر،موثر و سریع است از اتصال مولکول های هدف به سطح نانوکریر ها.

تا کنون ما همیشه مجبور بودیم از روش های سخت شیمیایی برای اتصال این آنتی بادی ها به نانوکپسول ها استفاده کنیم.اکنون قادر هستیم که نشان دهیم تمام چیزی که شما نیاز دارید تا این کار را انجام دهید این است که آنتی بادی ها و نانوکپسول ها را با هم در محلول اسیدی مخلوط کنید.

محققان امیدوارند تا روش جدید،روش های درمانی  مبتنی برنانوتکنولوژی را ارتقا دهد.در کل،قادر ساختن نانو کپسول ها برای مورد هدف قرار دادن بافت بیمار در حای که بافت سالم محافظت شود.

امید است که با ترجمه این مقالات قدم بسیار کوچکی در کمک به بیماران سرطانی کرده باشیم

علی صالح قدیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید