انتشار این مقاله


آلودگی هوا واقعا ما را احمق و احمق‌تر می‌کند!

آلودگی هوا علاوه بر مشکلات تنفسی باعث آسیب به مغز نیز می‌شود.

در شهر‌های آلوده، نفس کشیدن هر بار سخت‌تر می‌شود. خودرو‌ها، خیابان را با دود و آلاینده‌های دیگری پر کرده‌اند. دود کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها آسمان را پر کرده است. در بعضی روزها، به خصوص روز‌های آفتابی تابستان، این ذرات به صورت اوزون خطرناک ظاهر می‌شوند. آلودگی هوا علاوه بر مشکلات تنفسی باعث آسیب به مغز نیز می‌شود. طبق یافته‌های منتشر شده در مجله ی Proceeding of the national academy of sciences:

قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، اثرات زیان باری بر قدرت ادراک فرد دارد.

به طوری که با گذشت زمان، این اثرات وخیم‌تر می‌شوند. تاثیر آلودگی هوا بر انسان باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقلی می‌شود. همه‌ی ما از قبل می‌دانستیم که با تاثیر آلودگی هوا بر انسان، عمر کوتاه می‌شود. هم‌چنین اثرات منفی در رشد مغزی و ارگان‌های کودکان برجای می‌گذارد. اما براساس یافته‌های جدید، این اثرات متوقف نشده بلکه با افزایش سن وخیم‌تر می‌شوند. این اثرات به مراتب در افراد کمتر تحصیل‌کرده، بیشتر نمایان می‌شود. محققان اشاره کردند که این مسئله می‌تواند بیماری‌های آخر عمری مغز را پرهزینه‌تر ساخته و درنهایت مراقبت از سالمندان جامعه را پیچیده‌تر سازد.


حتماً بخوانید: آلودگی هوا باعث تغییر در ساختار قلب می‌شود


تاثیر آلودگی هوا بر انسان در طول زندگی

طبق مطالعات اخیر، محققان به بررسی ۱۶۲ شهر چین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ پرداختند. آن‌ها نتایج بدست آمده را با داده‌های رسمی کیفی هوا، مقایسه کردند. با استفاده از این اطلاعات چند ساله، محققان پی بردند که مواد آلوده چه تاثیری بر نمرات آزمون کلامی و ریاضیات دارد. اگرچه آلودگی هوا بر نمرات هر دو آزمون تاثیر می‌گذارد، اما تاثیر آن بر آزمون کلامی قابل توجه‌تر است. هم‌چنین این تاثیر در مردان بیش‌تر از زنان است. در واقع آلودگی هوا بر بخش‌هایی از مغز که در ارتباط با کلام است، تاثیر بیشتری دارد و این بخش در زنان، توسعه‌یافته‌تر است! به هر حال اگر افراد بررسی‌شده، در منطقه‌ی تایید شده توسط US EPA قرار گیرند، نمرات آزمون آن‌ها به طور چشم‌گیری بهبود خواهد یافت. در بیان این تأثیر، نویسنده‌ی مقاله توضیح می‌دهد که این بهبودی به اندازه‌ای اهمیت دارد که نمره‌ی ۵۰ را به ۵۸ در ریاضیات و ۶۳ در آزمون کلامی افزایش می‌دهد. گروهی که بیشتر تحت تأثیر این شرایط قرار گرفتند، افراد کم تحصیل کرده در محدوده‌ی سنی بیش‌تر از ۶۵ سال بودند که این نکته، نشان از اهمیت موضوع دارد. نویسندگان این مطالعه اشاره کرده‌اند که ۹۸ درصد شهر‌ها با جمعیت بالای صد هزار نفر در کشور‌های کم و متوسط درآمد، به استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد آلودگی هوا نمی‌رسند. این موضوع باعث کاربردی شدن این یافته‌ها، در شهر‌هایی با مشکلات آلودگی هوا خواهد شد. همه‌ی ما از نتایج نگران‌کننده‌ی آلودگی هوا آگاه هستیم، از مشکلات قلبی و ریوی گرفته تا تغییرات آب و هوایی و بسیاری از بیماری‌های دیگر. اگرچه ما همه‌ی اثرات منفی آلودگی هوا را بررسی کردیم، اما نمی‌توانیم نسبت به تاثیری که بر قدرت تفکر بشر دارد، بی‌توجه باشیم.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید