انتشار این مقاله


راه‌حلی آسان برای تشخیص سلامت ذهن

چگونگی مواجهه با استرس‌های روزانه چه تأثیری بر سلامت ذهن دارد؟

تحقیقات نشان داده‌اند توانایی سازش مناسب با استرس‌های روزانه نشانه‌ی سلامت ذهنی است. میان‌سالانی که در مواجهه با اتفاقات استرس‌زا، احساسات منفی کم‌تری دارند؛ سلامت شناختی بهتری خواهند داشت. در مقابل کسانی که سلامت ذهنی نامناسبی دارند، معمولا واکنش منفی‌‌تری داشته و در مواجهه با استرس مود بدتری دارند.

دکتر رابرت استاوسکی، محقق ارشد این بررسی می‌گوید:

این نتایج نشان می‌دهد احساسات روزانه‌ی افراد و چگونگی واکنش آن‌ها به عوامل استرس‌زا نقشی کلیدی در سلامت شناختی آن‌ها دارد. عوامل استرس‌زا به خودی خود تأثیر منفی بر ذهن انسان‌ها ندارند بلکه چگونگی پاسخ افراد در مواجهه با آن‌ها مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه ۱۱۱ نفر ۶۵ الی ۹۵ ساله به مدت ۲.۵ سال مورد بررسی قرار گرفتند. توانایی ذهنی آن‌ها به کمک تست به صورت دوره‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته و چگونگی برخوردشان با اتفاقات استرس‌زا را گزارش می‌کردند. نتایج نشان داد در میان پیرترین افراد این مطالعه، عملکرد شناختی کسانی که واکنش شدیدتری داشتند بدتر بود. اما کسانی که کمی جوان‌تر بودند، در مواجهه با استرس واکنش بهتری داشتند، دکتر استاوسکی گفت:

شرکت‌کنندگان کمی جوان‌تر این مطالعه سبک زندگی فعال‌تری داشته و میزان فعالیت اجتماعی آن‌ها بیش‌تر بود که به همین دلیل عملکرد ذهنی آنان بهتر از سالمندان این مطالعه به نظر می‌رسید. ما نمی‌توانیم استرس‌های روزانه را به طور کامل حذف کنیم اما کسب مهارت‌های مقابله‌ی مناسب با استرس‌ها سلامت شناختی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید