انتشار این مقاله


ارتباط ویتامین D با سردردهای مزمن

سطح پائین ویتامین D بدن با سردردهای مزمن در ارتباط است‌. در پژوهشی فنلاندی که بر روی ۲۶۰۱ مرد انجام شده است، مشخص شد که ۶۸ درصد مردان دچار کمبود ویتامین D بوده و این افراد بیشتر از سایرین سردردهای مزمن تجربه می‌کنند.خطر سردردهای مزمن برای مردان با سطح پائین ویتامین D دو برابر افراد […]

سطح پائین ویتامین D بدن با سردردهای مزمن در ارتباط است‌. در پژوهشی فنلاندی که بر روی ۲۶۰۱ مرد انجام شده است، مشخص شد که ۶۸ درصد مردان دچار کمبود ویتامین D بوده و این افراد بیشتر از سایرین سردردهای مزمن تجربه می‌کنند.خطر سردردهای مزمن برای مردان با سطح پائین ویتامین D دو برابر افراد با ویتامین D بالا است. شیوع این سردردها در ماه‌های زمستان بیشتر است؛ چرا که در طول زمستان نور آفتاب کمتر با پوست برخورد داشته و در نتیجه پوست قادر به ساخت ویتامین D به میزان کافی نیست.

فنلاند محل مناسبی برای بررسی تاثیر ویتامین D بر روی سردردها می‌باشد؛ به این علت که در طول زمستان نور آفتاب به میزان بسیار کمتری نسبت به سایر نقاط در این کشور می‌تابد. این بحث در ارتباط با سایر کشورهای شمالی و کشورهایی که مردم کمتر به بیرون از منزل می‌روند نیز برقرار است. درمان‌های فعلی سردردها -مسکن‌ها- در برخی موارد عوارض بیشتری نسبت به مزایا داشته و مردم مکررا از درمان‌های اشتباه استفاده می‌کنند.
نویسندگان این پژوهش بیان می‌کنند:

سردردهای اولیه همچون میگرن از جمله شکایات برجسته در زمینه سلامت بوده و ناتوانی‌هایی را در میان جمعیت شاغل کشورهای پیشرفته موجب می‌شوند. در حال حاضر ارتباط چشمگیری میان میگرن‌های مزمن و افزایش شمار موارد مصرف ناصحیح و یا بیش از حد مسکن ها وجود دارد.

سطح پایین ویتامین D همچنین در ارتباط با افسردگی و افکار منفی و حتی زوال عقل نیز می‌باشد.

مکمل‌های غذایی ویتامین D

روغن ماهی و تخم‌مرغ دارای سطح بالایی از این ویتامین می‌باشند. با این حال بیشتر افراد ویتامین D موردنیاز خود را از تابش آفتاب بر روی پوست دریافت می‌کنند و بدان جهت است که به طور معمول سطح ویتامین D بدن طی ماه‌های زمستان خصوصاً در اقلیم های شمالی پایین‌تر است. مصرف مکمل‌های دارویی این ویتامین نیز توصیه می‌شود. در حال حاضر محققان فنلاندی در صدد بررسی اثرات طولانی مدت دوز بالای ویتامین D هستند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید