انتشار این مقاله


هفت علت رایج ترک خوردن پا

با گرم‌تر سدن هوا، زمان آن فرا رسیده است که با بوت‌های سنگین خداحافظی کنید و سراغ کفش‌های بازتری بروید؛ البته اگر به مشکل رایج بسیاری از افراد مبتلا نباشید: ترک خوردن پا.

با گرم‌تر شدن هوا، زمان آن فرا رسیده است که با بوت‌های سنگین خداحافظی کنید و سراغ کفش‌های بازتری بروید؛ البته اگر به مشکل رایج بسیاری از افراد مبتلا نباشید: ترک خوردن پا. دکتر ربکا پروتی، موسس مرکز سلامت پای منهتن، می‌گوید:

ترک خوردن پا مشکل رایجی است که با دلایل گوناگون رخ می‌دهد، در بسیاری از ساعات شبانه روز، وزن ما روی پاهایمان قرار دارد و راه رفتن مداوم با فشاری که به پاها وارد می‌کند، می‌تواند سبب خشک شدن و پوسته‌پوسته شدن این ناحیه شود.

با این‌ حال، ترک‌خوردن پا می‌تواند علل خطرناک‌تری نیز داشته باشد. در ادامه، ۷ علت ابتلا به این عارضه معرفی شده‌اند، با دکتر مجازی همراه باشید.


۱- عفونت‌های قارچی

بنا بر گفته‌ی دکتر پروتی، رایج‌ترین علت بروز ترک پا، ابتلا به عفونت‌های قارچی است. در بسیاری از موارد، فرد مبتلا به این عارضه متوجه عفونت این ناحیه نمی‌شود چرا که قارچ‌ها، تنها سبب ترک خوردن پوست این ناحیه، بدون ایجاد احساس درد یا خارش می‌شوند. در صورتی که پوست پای شما، بدون علت زمینه‌ساز، ناگهان شروع به ترک خوردن کرده‌ است، بهتر است با درماتولوژیست به مشورت بپردازید چرا که به محض ابتلا به این عارضه، قارچ‌ها می‌تواند گسترش یافته و پوست سایر نواحی پا نظیر انگشتان را نیز درگیر سازند.


مقاله‌ی مرتبط: بیماری قارچی پای ورزشکار


۲- برنامه‌ی ورزشی هوازی

تعرق شدید و قرار گرفتن در محیط مرطوب اغلب سبب ابتلا به عفونت‌های پا می‌شود که در ادامه، سبب ترک خوردن پوست این ناحیه می‌شود؛ بنابراین برنامه‌ی ورزشی شما می‌تواند نقشی اساسی در ابتلا به این عارضه ایفا کند.


مقاله‌ی مرتبط: بهترین روش کاهش وزن؛ ورزش‌های هوازی یا استقامتی؟


پزشکان توصیه می‌کنند در هنگام ورزش‌کردن، از جنس‌های مناسبی برای لباس استفاده کنید و از پوشیدن لباس‌هایی با جنس پلاستیکی، خصوصاً جوراب‌های پلاستیکی خودداری کنید؛ هم‌چنین از انجام دادن تمرینات با پای برهنه و یا روی زیرانداز آلوده خودداری کنید.

۳- کفش‌های پاشنه‌بلند

بسیاری از خانم‌ها علاقه‌ی فراوانی به پوشیدن این نوع کفش‌ها دارند اما این کفش‌ها، اصطکاک فراوانی با پوست ایجاد می‌کنند و در طولانی مدت، علاوه بر آسیب‌هایی که به کمر و ستون فقرات وارد می‌کنند، سبب آسیب‌دیدن پوست پاشنه و انگشتان پا نیز می‌شوند. بهتر است استفاده از این نوع کفش‌ها را محدود کرده و از انواعی که از مواد طبیعی‌تر ساخته شده‌اند، استفاده کنید. به محض مشاهده‌ی هرگونه آسیب، کفش‌های خود را عوض کنید تا از آسیب‌ بیشتر به پوست خود جلوگیری کنید.

۵- آفتاب سوختگی

هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید، بسیاری از ما فراموش نمی‌کنیم که از کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب برای پوست و دست‌های خود استفاده کنیم؛ اما استفاده از آن‌ها بر پوست پای خود فراموش می‌کنیم. باید توجه داشت که در صورت قرارگیری پوست پا در معرض نور خورشید، استفاده از این محصولات ضروری است.


مقاله‌ی مرتبط: برچسب‌ کرم‌های ضد‌آفتاب چه اطلاعاتی ارائه می‌دهند؟


۶- اگزما

اگزما نوعی عارضه‌ی پوستی است که سبب ایجاد خارش، ترک‌خوردگی و خشکی پوست می‌شود و می‌تواند همه‌ی نواحی پوست، از جمله پا را درگیر سازد. اگزما در بین کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است.


مقاله‌ی مرتبط: مشکلات پوستی شایع در دوران کودکی


خوشبختانه، درمان‌های دارویی و گیاهی فراوانی برای آن وجود دارند.

۷- دهیدراتاسیون بدن

دهیدراتاسیون یا کمبود آب بدن می‌تواند خستگی، کاهش متابولیسم و مشکلات فراوان دیگری شود که خشکی پا یکی از آنان است. درصورتی که آب کافی به بدن شما نرسد، پوست شما در بسیاری از نقاط، خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. با این‌حال، باید مواظب باشید که در مصرف آب نیز اعتدال را رعایت کنید.


با وجود آن‌چه در بالا بررسی شد، علت خشکی پا همواره همراه با دلایل مختلف و پیچیده‌ای نمی‌باشد و در برخی موارد، امری نرمال تلقی می‌شود که می‌تواند با لایه‌برداری و مراقبت مداوم، تا حدود زیادی بهبود یابد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید