انتشار این مقاله


این ترفند ۱۰ دقیقه‌ای شما را بیشتر از مصرف کافئین بیدار نگه می‌دارد!

با شروع کسالت و خستگی بعد از ظهر، ممکن است به دنبال یک فنجان قهوه یا نوشیدنی انرژی‌زا بروید؛ اما مطالعه‌ی اخیر که در Physiology & Behavior منتشز شده نشان می‌دهد که برای تامین انرژی بدن نیازی به کافئین ندارید. محققان مطالعه‌ای را روی ۱۸ زن که برای مدت طولانی از خواب محروم بودند، در دو مرحله […]

با شروع کسالت و خستگی بعد از ظهر، ممکن است به دنبال یک فنجان قهوه یا نوشیدنی انرژی‌زا بروید؛ اما مطالعه‌ی اخیر که در Physiology & Behavior منتشز شده نشان می‌دهد که برای تامین انرژی بدن نیازی به کافئین ندارید.

محققان مطالعه‌ای را روی ۱۸ زن که برای مدت طولانی از خواب محروم بودند، در دو مرحله جداگانه انجام دادند. در سری اول آزمایش‌ها به آن‌ها ۵۰ میلی‌گرم کافئین داده شد و در سری دوم آزمایش به مدت ۱۰ دقیقه به طور منظم از پله بالا و پایین رفتند.

شرکت کنندگان به وضوح بیان کردند که آن‌ها بعد از بالا و پایین رفتن از پله، پر انرژی تر از زمانی بودند که کافئین مصرف کرده بودند، در واقع آن‌ها بیان کردند که با ورزش پله تجدید قوا کرده‌اند!

حافظه و سرعت انجام فرایندهای ذهنی نیز در افراد شرکت کننده در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، تفاوت‌های مشاهده‌شده نشان داد که انجام فعالت‌های بدنی مثل پله نوردی، می‌تواند انرژی ذهنی را بدون کاهش انرژی فیزیکی، افزایش دهد.

همانطور که گفته‌شد این مطالعه روی زنان انجام شده‌است و هنوز مشخص نیست که پله‌نوردی اثرات مشابهی را در مردان ایجاد کند، اما پیشنهاد می‌شود مردان نیز این روش را امتحان کنند!

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید