انتشار این مقاله


۱۴ عادت بد که باید هر چه سریع‌تر آن‌ها را ترک کنید!

با سریع‌تر کنار گذاشتن این عادات بد می‌توانیم از اثرات نامطلوب‌شان بر سلامتی‌مان بکاهیم.

هر کدام از ما خواسته یا ناخواسته کارهایی را انجام می‌دهیم که به طور مستقیم بر سلامت جسمی و روانی ما تاثیر منفی می‌گذارد. با سریع‌تر کنار گذاشتن این عادات بد می‌توانیم از اثرات نامطلوب‌شان بر سلامتی‌مان بکاهیم.

۱. شکستن قولنج انگشتان

ترک عادات بد

این‌کار نه تنها موجب آزار دوستان و همکاران‌تان می‌شود بلکه برای خودتان نیز مضر است. ماده‌ای که مایع بین مفصلی نامیده می‌شود امکان لغزش نرم دو استخوان در محل مفصل را فراهم می‌کند. صدایی که هنگام شکستن قولنج می‌شنویم درحقیقت حباب‌های کوچک داخل این مایع هستند که با ترکیدن موجب ایجاد این صدا می‌شوند. اگر به طور مداوم این‌کار را انجام دهید در درازمدت دست‌های‌تان متورم خواهند شد و توانایی‌تان در گرفتن و نگه داشتن اشیا کاهش خواهد یافت. البته به نظر نمی‌رسد که احتمال آرتروز را بالا ببرد.

۲. جویدن ناخن‌هاجویدن ناخن

با این کار علاوه بر آسیب رساندن به دندان‌های‌تان پوست اطراف ناخن‌هایتان نیز آسیب دیده و زمینه عفونت را فراهم می‌آورد. هم‌چنین به دلیل این که انگشت‌تان را که حامل انواع میکروب‌های مختلف است وارد دهان می‌کنید، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی نیز بیشتر می‌شود. اگر دلیل این عادت استرس بالا است پس ورزش کنید. در صورتی که خواهان توقف این عادت هستید با پزشک خود مشورت نمایید.

۳. کم‌خوابی

کم خوابی

زمانی که خواب کافی دریافت نمی‌کنید نه تنها در طول روز حرکات‌تان مانند زامبی‌ها می‌شود بلکه بیشتر در معرض فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت و افسردگی قرار می‌گیرید. به علاوه یادگرفتن و به خاطر سپردن مسائل نیز برای‌تان دشوار خواهد بود. یک برنامه خواب منظم تنظیم کرده و طبق آن عمل کنید. تمام تلاش خود را بکنید که ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه دریافت کنید.

۴. گوش دادن به موسیقی با صدای بلند

صدا با مقیاس دسی‌بل سنجیده می‌شود. در یک مکالمه معمولی این صدا در حدود ۶۰ دسی‌بل است. مناسب‌ترین دسی‌بل برای گوش دادن به آهنگ حدود ۷۵ دسی‌بل است (تقریباً در حد صدای جاروبرقی). و بیشتر از چند ساعت در یک زمان مشخص از هدفون استفاده نکنید. اگر به مدت طولانی در معرض صداهای بلند قرار بگیرید هنگام پیری قدرت شنوایی خود را از دست خواهید داد. این مشکل برای ۵۰ درصد از ما در حدود سن ۷۵ سالگی اتفاق خواهد افتاد. از دست دادن شنوایی در افراد بزرگسال موجب اختلالات حافظه‌ای و حتی از دست دادن قسمتی از بافت مغز ‌می‌شود.


مقاله مرتبط: اثر موسیقی بر مغز


۵. نت‌گردی در تخت‌خواب

نت گردی

نه فقط امواج وای‌فای بلکه نور آبی ساطع شده از ابزار الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر و تلویزیون موجب به‌هم خوردن تعادل خواب شما می‌شود. بعضی مطالعات نشان می‌دهند که هر نوع نوری که به مقدار زیاد هنگام شب به بدن می‌رسد کاملاً با سرطان (به خصوص سرطان سینه و پروستات)، دیابت، اضافه‌وزن و مشکلات قلبی در ارتباط است. با آرامش کامل به تخت‌خواب بروید. اگر می‌خواهید چیزی بخوانید کتاب بهترین گزینه است. اتاق خواب خود را برای خوابی بهتر کاملاً تاریک و ساکت نگه دارید.


مقاله مرتبط: گوشی‌های هوشمند خواب نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهند


۶. نشستن به مدت طولانی

بیشتر آمریکایی‌ها مدت زمان زیادی را روی صندلی می‌نشینند. یک قسمت از این مشکل به محل کارهای امروزی و مدرن برمی‌گردد که افراد مجبورند به مدت طولانی پای کامپیوتر بنشینند. این کار موجب کاهش متابولیسم شما شده و بدین ترتیب موجب اضافه وزن می‌گردد. به علاوه این مسئله با بیماری‌های دیگری نیز مانند مشکلات قلبی در ارتباط است. برای بهبود این وضعیت از جای خود برخاسته و کمی راه بروید. حتی روزانه ده دقیقه راه رفتن نیز کمک بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

۷. مصرف بیش از اندازۀ الکل

مردانی که بیش از ۱۴ بطری نوشیدنی و خانم‌هایی بیش از ۷ بطری نوشیدنی در هفته مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات کلیه، کبد، هضم و بلع، قلب، آسیب‌های استخوانی و سرطان‌های مختلف قرار می‌گیرند. مطالعات نشان می‌دهند که یک بطری در روز برای خانم‌های الکلی و ۲ بطری در روز برای آقایان الکلی مناسب است. اما اگر نوشیدنی‌های الکلی مصرف نمی‌کنید در همین مسیر باقی بمانید.

۸. خوردن بیش از اندازه

چاقی

اگر غذا خوردن برای شما به صورت یک عادت در بیاید – حتی غذاهای سالم – دچار اضافه وزن خواهید شد. اضافه وزن زمینه ابتلا به مشکلات قلبی، دیابت، فشار خون بالا و هم‌چنین انواع سرطان‌ها را فراهم می‌آورد. میزان پروتئین‌های پیش‌غذا را اندازه بگیرید و هم‌چنین میان‌وعده‌هایی که در کنار تلویزیون سپری می‌کنید را نیز باید به شمار بیاورید تا بفهمید که میزان غذای دریافتی روزانه‌تان چقدر است.

۹. سریع خوردن غذا

ترک عادات بد

این‌کار موجب می‌شود که از میزان غذای دریافتی روزانه خود رضایت کافی نداشته باشید و بدین ترتیب به خوردن غذای بیشتری در ادامه روز ترغیب شوید. اگر به آرامی غذا بخورید سریع‌تر احساس سیری خواهید کرد زیرا که مغزتان فرصت کافی برای پردازش این‌که به اندازه کافی غذا دریافت کرده‌اید پیدا می‌کند. لقمه‌های کوچک بردارید و آن‌ها را به‌خوبی بجوید تا بتوانید روی غذایی که می‌خورید به خوبی متمرکز شوید.


مقاله‌ی مرتبط: خوردن سریع غذا می‌تواند منجر به افزایش وزن و بیماری‌های قلبی شود


۱۰. حذف نخ دندان

نخ دندان

شما به طور کامل مسواک زده‌اید آیا کافی نیست؟ خیر! گر می‌خواهید که به طور کامل از شر پلاک‌های دندانی، باکتری‌های کوچک چسبیده به دندان که موجب ایجاد حفره در دندان می‌شوند، خلاص شوید پس باید لابلای دندان‌هایتان را نیز به طور کامل پاکسازی کنید. پلاک‌های دندانی در صورت زیاد شدن موجب مشکلات لثه‌ای می‌شوند که بسیار خطرناک است و در مراحل پیشرفته‌تر منجر به سکته مغزی، مشکلات قلبی و دیابت می‌گردد.


مقاله مرتبط: ده راهکار برای سلامتی دهان و دندان‌


۱۱. خوردن هله‌هوله‌ و تنقلات

نوشابه، آب‌نبات و شیرینی‌جات کالری زیاد و ارزش‌غذایی کمی دارند، و شکر موجود در این مواد به سرعت وارد جریان خون می‌شود. این مسائل منجر به مشکلات فراوانی از جمله اضافه‌وزن، دیابت و مشکلات قلبی می‌شود. کربوهیدرات‌های پیچیده با فیبر بالا و ارزش‌غذایی زیادتر – موجود درغلات، میوه‌ها و سبزیجات – به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند، گرسنگی را به طور کامل برطرف می‌نمایند و انرژی مناسب برای انجام کار‌های روزانه‌تان را فراهم می‌کنند. چربی‌های سالم موجود در آجیل و دانه‌ها نیز می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.


مقاله‌ی مرتبط: ارتباط بین قند و افسردگی؛ چیزهایی که باید بدانید


۱۲. تنها ماندن به مدت طولانی

افسردگی

مهم نیست که روزانه چند نفر را می‌بینید آن‌چه مهم است احساس رضایت از ارتباط با دیگران است. در غیر این صورت در معرض فشارخون بالا، افسردگی، مشکلات مغزی مانند آلزایمر قرار خواهید‌ گرفت. اگر احساس تنهایی می‌کنید در یک کلوب اجتماعی عضو شوید، با خانواده‌ و دوستان خود ارتباط مجدد برقرار کنید، یا یک ارتباط جدید با افراد تازه برقرار کنید مثلاً در بازی تنیس شرکت کنید در محفل های کتاب عضو شوید و … .


مقاله‌ی مرتبط: تنهایی؛ معضل جهانی


۱۳. سیگار کشیدن

ترک سیگار

این عادت بد همه ارگان‌های بدنتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیگار کشیدن می‌تواند موجب مشکلات قلبی، سرطان، دیابت، سکته‌مغزی و برونشیت شود. همچنین ریسک ابتلا به سل، مشکلات بینایی، و اختلالات ایمنی مانند روماتیسم مفصلی بیشتر می‌شود. اگر شما مدت زمان طولانی را با فردی که سیگار می‌کشد سپری کنید شما نیز در معرض ابتلا به آسم، مشکلات قلبی، سرطان ریه و سکته مغزی قرار می‌گیرید.


مقاله مرتبط: چرا نباید سیگار بکشید؟


۱۴. دستگاه برنزه کننده

عادت بد

خانم‌هایی با رنگ پوست و موی روشن – که بیشتر در معرض سرطان پوست هستند – اکثراً تمایل شدیدی به برنزه کردن پوست خود دارند، که این‌کار احتمال ابتلا به سرطان پوست را در این افراد چندین برابر می‌کند. هنگام برنزه کردن هر چقدر کم سن‌تر باشید به احتمال بیشتری به سرطان مبتلا می‌شوید. لوسیون‌ها و کپسول‌های برنزه کننده انتخاب‌های امن‌تری می‌توانند باشند. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه ممکن برای پوست خود صحبت کنید.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *