انتشار این مقاله


اگر برای کاهش وزن صرفاً ورزش کنید، به نفع زانوهایتان نیست!

این مطالعه نشان می دهد ورزش کردن بدون رژیم غذایی برای سلامت مفصل زانوهایتان مفید نیست!

مطالعه ای جدید بر روی MRI افراد نشان داد، افراد چاقی که به میزان زیادی وزن از دست می‌دهند می‌توانند از سرعت دژنراسیون (تباهی یا تغییر پس رونده بافت) غضروف زانوهایشان بکاهند. اما فقط به شرطی که همراه ورزش از رریم غذایی نیز استفاده کنند یا منحصرا از رژیم غذایی بهره ببرند.

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، چاقی یکی از دلایل ریشه‌ای مهم در ایجاد آرتروز (Osteoarthritis) است که عموما در افراد بالای ۶۰ سال دیده می‌شود. آرتروز بیشتر مفصل زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب بدتر می‌شود تا زمانی که تعویض مفصل لازم شود.


مقاله مرتبط: کلسترول بالا موجب آرتروز مفصل می‌شود


دکتر الکساندرا گرسینگ، از دپارتمان رادیولوژی و تصویربرداری بیومدیکال از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: “وقتی غضروفی دچار آرتروز می‌شود دیگر نمی‌توان روند بیماری را معکوس کرد”.

بسیار مهم است افرادی که نشانه‌های اولیه بیماری را دارند یا مستعد ابتلا به آنند، تا زمانی که می‌توان مانع از پیشرفت بیماری شد، از سرعت دژنراسیون غضروف بکاهند. کاهش وزن در جهت کاهش سرعت دژنراسیون غضروف موثر بوده است ولی معلوم نبود که روش کاهش وزن تفاوتی ایجاد می‌کند یا نه.

این تیم ناهنجاری‌های مفصلی و دژنراسیون غضروف را در دوره‌ی ۹۶ ماهه بین افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن بودند، بررسی کردند. این افراد از روش‌های مختلف، کاهش وزن زیادی یافته و در طول تحقیق وزن ثابتی را حفظ کرده بودند.

شرکت کنندگان، چه آن‌هایی که دچار آرتروز خفیف تا متوسط بودند و چه کسانی که در معرض ابتلا به آن قرار داشتند، در دو گروه جای گرفتند: گروه اول با ۳۸۰ شرکت‌کننده‌ای که تجربه‌ی کاهش وزن داشتند و گروه دوم گروه شاهدی با ۳۸۰ شرکت‌کننده که هیچ کاهش وزنی تجربه نکرده بودند.


مقاله مرتبط: مفصل‌سازی قوزک پا به بیماران مبتلا به آرتروز امکان راه رفتن بدون درد را می‌دهد


در آغاز، تیم تحقیقاتی از تصاویر MRI برای بررسی کمی آرتروز زانو در ماه‌های چهل‌ و هشتم و نود و ششم استفاده کردند.

دژنراسیون غضروف در ماه نود و ششم به طور چشمگیری در افراد کاهش وزن یافته نسبت به گروه شاهد کمتر بود. هر چند، این نتیجه فقط در بیمارانی که با استفاده از رژیم غذایی به تنهایی یا با استفاده‌ی همزمان از رژیم غذایی و ورزش کاهش وزن یافته بودند، مشاهده شد.

با اینکه افرادی که منحصراً از ورزش استفاده کردند، به همان اندازه‌ی دو زیر گروه دیگر کاهش وزن داشتند، اما تفاوت چشمگیری در تخریب غضروف آن‌ها نسبت به گروه کنترل دیده نمی‌شد. این نتایج نشان می‌دهد که با توجه به سلامت مفصل زانو، استفاده‌ی همزمان از رژیم و ورزش برای کاهش وزن، بسیار مفیدتر از ورزش کردن به تنهایی برای کاهش وزن است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code