انتشار این مقاله


درمان پف زیر چشم با ۱۷ راهکار ساده

اگر تا الان هر روشی را برای درمان پف زیر چشم خود امتحان کرده اید و نتیجه‌ای نگرفته اید، با خواندن این مقاله می توانید برای همیشه از شر پف چشم‌هایتان خلاص شوید.

اگر تا الان هر روشی را برای درمان پف زیر چشم خود امتحان کرده اید و نتیجه‌ای نگرفته اید، با خواندن این مقاله می توانید برای همیشه از شر پف چشم‌هایتان خلاص شوید. محصولات آرایشی- بهداشتی بسیار زیادی برای درمان پف زیر چشم و روشن تر شدن این ناحیه وجود دارد. اما آیا این روش‌ها، همیشه پاسخگو هستند؟

نوشیدن زیاد آب و استفاده از کمپرس سرد می‌تواند باعث از بین رفتن سریع پف چشم شود. اما برای درمان دراز مدت پف پشم و تیرگی این نواحی باید در شیوه زندگیتان تغییراتی ایجاد کنید.

علل شایع پف زیر چشم:

  • آلرژی
  • اگزما
  • خستگی مزمن
  • مشکلات مربوط به رنگدانه
  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • پیری

با ۱۷ راهکار ساده ما، می‌توانید برای همیشه از شر پف زیر چشم و تیرگی‌های این ناحیه خلاص شوید و زیباییتان را دوباره بدست بیاورید.

درمان پف زیر چشم

۱.استفاده از چای‌های کیسه ای برای درمان پف چشم

چای فقط برای نوشیدن نیست. می توانید چای‌های کیسه‌ای کافئین دار را در زیر چشمان خود قرار دهید. با این کار پف زیر چشمتان کوچک‌تر می‌شود.

کافئین موجود در چای، حاوی آنتی اکسیدانهای قدرتمندی است که می‌تواند باعث افزایش جریان خون به پوست شود. همچنین گفته می شود که در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و در نتیجه، روند پیری را کند می‌کند.

محققان، خواص ضد التهابی احتمالی چای بخصوص چای سبز را آزمایش کرده‌اند.

برای انجام این:

  1. دو پف چای را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه خیس کنید.
  2. اجازه دهید چای‌های پف‌ای به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال سرد شوند.
  3. سپس این مایع را روی ناحیه زیر چشم خود بمالید.
  4. چای‌ را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی چشمتان نگه دارید.

۲.از کمپرس سرد استفاده کنید

کرم‌های گرانقیمتی را کنار بگذارید. استفاده از کمپرس سرد برای رفع تیرگی چشم از بسیاری از کرم ها می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد. سرما، رگ‌های خونی را به سرعت منقبض می‌کند و باعث تسکین چشم‌ها می‌شود.

علاوه بر این که می‌توانید کمپرس سرد خریداری کنید، می‌توانید خودتان نیز همین کار را با روش خانگی انجام دهید.

برخی از روش‌های خانگی درمان پف زیر چشم شامل موارد زیر است:

  • استفاده از قاشق چایخوری سرد
  • خیار سرد
  • دستمال مرطوب
  • کیسه سبزیجات منجمد

قبل از استفاده، کمپرس خود را با یک پارچه نرم بپوشانید تا پوستتان بیش از حد سردی حس نکنید. برای دیدن نتایج فقط باید چند دقیقه صبر کنید.

۳.پاکسازی سینوس‌ها با استفاده از نتی پات

برخی از افراد با استفاده از نتی پات، برای درمان پف چشم و حلقه های تیره استفاده می‌کنند. نتی پات، وسیله‌ای است که آن را با محلول نمکی رقیق پر می‌کنید. قسمت باریک و دراز نتی پات را داخل بینی قرار می‌دهید و سینوس‌ها را با آن می‌شویید. مخاط و سایر بقایای آن با این روش از بین میرود.

برای انجام این:

  1. نتی پات را با یک محلول آب نمک پر کنید. نصف قاشق چایخوری نمک را در ۱ فنجان آب بریزید. آب را گرم کنید تا حل شود. اجازه دهید محلول به اندازه دمای بدن خنک شود. گرم یا ولرم برای تسکین سینوس‌ها و راحتی بهتر است.
  2. سر خود را به سمت پهلو روی سینک خم کنید. نتی پات را در سوراخ فوقانی بینی که در این حالت به سمت سقف است قرار دهید.
  3. هنگامی که به آرامی محلول را به درون سوراخ بینی می ریزید از دهان خود نفس بکشید. محلول باید از طریق سوراخ بینی دیگر تخلیه شود.
  4. یک بار دیگر با همین روش طرف دیگر بینیتان را بشویید.
  5. نتی پات را بعد از استفاده، با آب تصفیه شده، مقطر یا استریل بشویید.
  6. اجازه دهید نتی پات خشک شود.

اگر می‌خواهید این روش را در خانه امتحان کنید، حتما از آب مقطر یا استریل برای تهیه محلول آب نمک استفاده کنید. همچنین می‌توان از آب جوشیده و سرد شده برای درمان پف زیر چشم استفاده کرد.

۴.نوشیدن آب برای درمان پف زیر چشم

حدود ۶۰ درصد از وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. با توجه به اهمیت این موضوع، قطعا جای تعجب نیست که کم آبی بدن می‌تواند باعث پف‌های زیر چشم شود. افزایش مصرف آب راهی برای درمان پف زیر چشم است.

چه میزان آب برای بدن کافی است؟ کارشناسان توصیه می‌کنند روزانه حدود ۱۳ فنجان مایعات برای مردان و حدود ۹ فنجان مایعات را برای خانم ها مصرف شود.

آب را دوست ندارید؟ خبر خوب این است که همه مایعات نسبت به مصرف کل مایعات روزانه شما حساب می‌شود. اما با این حال همچنان، آب گزینه کم کالری است.

آب معدنی، آب طعم دار یا حتی آب میوه را می‌توانید امتحان کنید. چای‌های کافئین‌دار گیاهی گرم یا سرد نیز از گزینه های خوب است.

۵.مصرف آنتی هیستامین

آلرژی می تواند باعث ایجاد حلقه‌های پفی و تیره در زیر چشم شود. همچنین ممکن است قرمزی یا آبریزش و خارش چشم را تجربه کنید. این واکنش ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به چیزی است که باعث تحریک آن یا حساسیت زایی می شود.

اگر احساس می کنید پف زیر چشم مربوط به آلرژی است، از پزشک بخواهید تا برایتان داروهای ضد آلرژی (OTC) تجویز کند. برخی از این داروها عبارتند از:

البته لازم است که از عوامل احتمالی حساسیت‌زا دوری کنید. برخی از محصولات مراقبت شخصی، مانند صابون، لوازم آرایشی یا رنگ مو ممکن است حساسیت زا باشند. برای شناسایی علت مشکل و درمان پف چشم، حواستان را جمع کنید تا بفهمید که چه موادی بیشترین واکنش را ایجاد می کنند. اگر این مسئله یک مشکل مزمن است در مورد آزمایش آلرژی با پزشک خود مشورت کنید.

۶.استفاده از کرم رتینول برای درمان پف چشم

ممکن است در گذشته از کرم‌های زیادی استفاده کرده باشید، اما کیفیت محصول بسیار مهم است. از کرم های رتینول برای انواع مختلف پوست استفاده می‌شود، از جمله:

  •  آکنه
  • پسوریازیس (صدفک)
  • پیری
  • سرطان‌های خاص

این ماده دارای ویتامین A است و به صورت کرم، ژل یا مایع در دسترس است.

چگونه رتینول باعث درمان پف چشم می‌شود؟ این ماده در پوست كمبود كلاژن را جبران می‌کند. می‌توانید غلظت‌های پایین رتینول را در برخی محصولات پیدا کنید، اما کرم های قوی‌تر نیاز به تجویز پزشک متخصص پوست دارند.

به طور کلی رتینول یکبار در روز پس از شستن صورت، حدود نیم ساعت روی پوست اعمال می شود. اگر باردار هستید نباید از کرم های رتینول استفاده کنید. همچنین از مصرف بیش از حد ویتامین A اجتناب کنید.

۷.استفاده از محصولات روشن کننده

کرم های روشن کننده پوست حاوی ماده ای به نام هیدروکینون هستند. این ماده در تولید ملانین پوست اختلال ایجاد می کند. این کرم‌ها می‌توانند به کاهش پف و تیرگی چشم کمک کنند.

بسیاری از کرم ها، ژل ها و لوسیون های بدون نسخه حاوی ۲ درصد هیدروکینون هستند. با تجویز پزشک متخصص پوست می توانید غلظت‌های بالاتری را دریافت کنید. برای مشاهده نتایج دائمی باید به طور مرتب از این محصولات استفاده کنید.

باید به این تکته توجه داشت که تأثیر مثبت هیدروکینون هنگام قرار گرفتن در پوست در معرض نور خورشید برعکس می شود. بنابراین باید فقط در شب استفاده کنید. برخی افراد ضمن استفاده از محصولات روشن کننده پوست، خشکی، سوزش و سایر مشکلات خفیف پوست را نیز تجربه می کنند. اگر دچار حساسیت یا واکنشی شدید، استفاده را قطع کنید.

۸.استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب

استفاده از کرم های ضد آفتاب باعث محافظت پوست در برابر اشعه خورشید می‌شود که این به تعدادی از مشکلات پوستی کمک می‌کند. مانند:

  •  پیری زودرس
  • سرطان پوست
  • تغییر رنگ

در نتیجه، استفاده از ضد آفتاب نیز می‌تواند به تیرگی و پف های زیر چشم کمک کند.

آکادمی پوست و مو آمریکایی نشان می دهد که همه افرادی که از ضد آفتاب استفاده می کنند در برابر طیف گسترده اشعه UVA و UVB حفاظت می‌شوند. بنابراین انتخاب  SPF 30 یا بالاتر و مقاوم در برابر آب بهتر است. در صورت لزوم چندین بار استفاده کنید یا دستورالعمل های بسته را دوباره بکار گیرید. یک کرم مرطوب کننده روزانه صورت نیز انتخاب کنید که SPF 30 یا بالاتر باشد.

همچنین می توانید با انجام کار های زیر از پرتوهای مضر خورشید محافظت کنید:

  • نشستن در سایه
  • پوشیدن لباس محافظ
  • اجتناب از برنزه شدن

۹.میکرونیدلینگ برای درمان پف زیر چشم

میکرونیدلینگ، یک روش درمان برای القاء کلاژن است. استفاده کنندگان این روش می گویند که باعث کاهش چین و چروک، جای زخم و حتی مشکلات مربوط به رنگدانه مانند حلقه های تیره و پف های زیر چشم می‌شود.

این روش، شامل سوزن های ریزی است که برای سوراخ کردن پوست استفاده می شود. در واقع، میکرونیدلینگ، یک نوع آسیب دیدگی کنترل شده است که به نوبه خود، پوست در حال ترمیم را دوباره جوان می کند. این روش برای افرادی که می خواهند نتیجه آنی بگیرند مناسب نیست.

میکرونیدلینگ معمولاً در طی شش جلسه در یک ماه یا با فاصله انجام می شود. همچنین، هزینه انجام میکرونیدلینگ نیز کمتر از روشهای سنتی لیزر است.

این روش خطراتی نیز دارد. با این حال زمان بهبودی نسبتاً سریع است. افراد ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • خون ریزی
  • کبودی
  • عفونت
  • زخم

متخصصان پوست، کیت‌های خانگی را توصیه نمی کنند؛ زیرا آنها تاثیر کمی دارند و خطر انتقال عفونت نیز وجود دارد. برای جلوگیری از انتقال بیماری یا عفونت، سوزن نباید با افراد دیگر مشترک باشد. این رویکرد برای افرادی که سابقه کلوئید دارند یا افرادی که به راحتی اثر زخم روی پوستشان باقی می‌ماند، انتخاب مناسبی نیست.

۱۰.پاک کردن آرایش قبل از خواب

تصحیح سبک زندگی می‌تواند به شما در جلوگیری از پف های زیر چشم نیز کمک کند. به همین دلیل لازم است که هر شب صورت خود را قبل از خواب بشویید. دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد نباید با آرایش بخوابید.

 اگر ریمل مژه یا ابرو و سایر آرایش‌های چشمتان را پاک نکنید؛ ممکن است:

  • باعث تحریک چشمتان شوید
  • چشمتان حساسیت کند
  • چشمتان عفونت کند که در این حالت باعث قرمزی، پف و یا سایر علائم می شود.

برخی افراد معتقدند که فراموش شستن صورت می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک شود.  باقی ماندن آرایش ممکن است به پوست آسیب برساند.

چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی با آرایش می خوابید، پوست خود را در معرض رادیکال های آزاد قرار می دهید. این مسئله باعث ایجاد مشکلی بنام اکسیداتیو می‌شود.

۱۱.هنگام خواب، سرتان را بالاتر نگه دارید.

سعی کنید هنگام خواب، سر خود را با چند تا بالش بلندتر قرار دهید. استفاده از دو یا چند بالش  این کار را انجام دهید. حتی می‌توانید بالش‌های مخصوص و گوه مانندی بخرید.

این  روش، چه کمکی می‌کند؟ بالاتر بودن سر شما، مانع تجمع مایع در پلکهای تحتانی و در نتیجه مانع ایجاد پف در هنگام خواب می شود.

اگر گردنتان آسیب دیده و می‌توانید از بالش استفاده کنید بهتراست قسمت سر تختتان را چند اینچ بالاتر نگه دارید. می‌توانید قطعاتی را زیر تختخواب بگذارید یا از بالابر مخصوص تختخواب استفاده کنید که صرفا به این منظور ساخته شده اند.

۱۲.ساعت خواب کافی برای درمان پف چشم

علاوه بر کیفیت خواب، میزان خواب نیز مهم است. اگرچه چرت نمی تواند باعث ایجاد حلقه‌های تیره در زیر چشم شود، اما خواب کم ممکن است چهره شما را خسته تر جلوه دهد. در این حالت، هر سایه یا تیرگی در چهره واضح‌تر و مشخص‌تر می‌شود.

افراد بالغ باید هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت خواب درست داشته باشند.

برای حل مشکلات خواب، این ترفندها را امتحان کنید:

  •  سعی کنید یک برنامه خواب مناسب برای خواب منظم و زمان بیدار شدن تنظیم کنید.
  •  ۶ تا ۱۲ ساعت قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای‌کافئین دار اجتناب کنید.
  •  از نوشیدن مشروبات الکلی در هنگام خواب خودداری کنید.
  •  وعده های غذایی و میان وعده ها را تا دو ساعت قبل از خواب تمام کنید.
  •  چند ساعت قبل از خواب تمام تمرینات سخت را تمام کنید.
  • یک ساعت قبل از خواب تلویزیون، تلفن همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی را خاموش کنید.

۱۳.مصرف غذاهای غنی از کلاژن

با افزایش سن، عضلات و بافتهای حمایت کننده پلکها، ضعیف می شوند. این بدان معنی است که ممکن است به مرور زمان پوست لکه دار شود یا چربی‌های اطراف چشم تحلیل برود.

مصرف ویتامین C به جذب اسید هیالورونیک کمک می کند. این اسید حیاتی به طور طبیعی در بدن وجود دارد، اما این مقدار ذخیره شده با افزایش سن کاهش می یابد.

غذاهای سرشار از ویتامین C و اسیدهای آمینه نیز می توانند با افزایش سطح اسید هیالورونیک و ایجاد پوستی سالمتر به تولید کلاژن کمک کنند.

منابع خوب ویتامین C شامل موارد زیر است:

  • پرتقال
  • فلفل قرمز
  • کلاله
  • جوانه بروکسل
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی

۱۴.مصرف غذاهای غنی از آهن

آنمی فقر آهن، حالتی است که تعداد گلبولهای قرمز در خون کاهش می یابد. این سلول‌ها وظیفه حمل اکسیژن به بافت های بدن را بر عهده دارند. کمبود آهن می تواند باعث ایجاد حلقه‌های تیره زیر چشم و حتی رنگ پریدگی پوست شود. علائم دیگر شامل مواردی مانند:

  • خستگی شدید
  • دست و پاهای سرد
  • ناخن های شکننده

اگر حدس می زنید که کم خونی دارید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک آنمی شما را با یک آزمایش خون ساده بررسی می کند. برای بازیابی سلامتیتان ممکن است به مکمل های غذایی بخصوص آهن نیاز داشته باشید. در موارد خفیف، افزایش رژیم غذایی آهن نیز می تواند کمک کنده باشد. غذاهای غنی از آهن عبارتند از:

  • گوشت قرمز و مرغ
  • غذای دریایی
  • لوبیا
  • سبزیجات برگ سبز مانند کلم و اسفناج
  • کشمش ، زردآلو و سایر میوه های خشک شده
  • غذاهای غنی شده با آهن مانند غلات ، نان و ماکارونی
  • نخود فرنگی

۱۵. پرهیز از مصرف غذاهای شور برای درمان پف چشم

خوردن بیش از حد غذاهای شور ممکن است در ریشه پف های زیر چشم شما باشد. نمک باعث تجمع مایعات بدن می‌شود و می تواند باعث شود که بدنتان به طور کلی پف کند. همچنین ممکن است سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی نیز ایجاد شود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم (میلی گرم) یا کمتر نمک مصرف کنید. در حالت ایده آل، بزرگسالان باید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم نمک در روز مصرف کنند.

در اینجا به عنوان راهنما، چند میلی گرم در اندازه گیری های مختلف نمک وجود دارد:

  • ۱/۴ قاشق چایخوری = ۵۷۵ میلی گرم سدیم
  • ۱/۲ قاشق چایخوری = ۱۱۵۰ میلی گرم سدیم
  • ۴/۵ قاشق چایخوری = ۱،۷۲۵ میلی گرم سدیم
  • ۱ قاشق چایخوری = ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم

یکی از راه های کاهش سریع نمک در رژیم غذایی خودداری از خوردن غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده است. درعوض، سعی کنید به جای آن یک رژیم غذایی بیشتر با غذاهای کامل مثل میوه و سبزیجات تازه بخورید. تا جایی که می توانید میزان نمک را کنترل کنید.

۱۶.پرهیز از مصرف الكل

برای درمان پف چشم بهتر است که از مصرف الکل دوری کنید. این کار جایگزینی برای آب نیست. نوشیدن الکل باعث کم آبی بدن می‌شود و کمبود آب بدن منجر به پف ها و حلقه‌های تیره زیر چشم می‌شود.

اگر در حال حاضر الکل مصرف می‌کنید، بهتر است به جای آن، آب گازدار طعم دار یا آب معمولی با میوه بنوشید.

۱۷. ترک سیگار

استعمال سیگار ذخایر ویتامین C بدن را از بین می برد. ویتامین باعث ایجاد کلاژن سالم در پوست می‌شود. اگر سیگار می‌کشید، احتمال دارد که شاهد مواردی مثل چین و چروک در صورت، تغییر رنگ و حتی پف زیر چشم و حلقه‌های تیره شوید.

همچنین، ترک سیگار باعث می‌شود که سالم‌تر زندگی کنید. با این کار می‌توانید عمرتان را بیشتر کنید. دندان‌هایتان لکه دار نمی‌شود. احتمال ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطانی نیز کاهش می‌یابد.

ممکن است علائم ترک نیکوتین را در دو هفته اول ترک تجربه کنید. این علائم باید طی ۱۰ تا ۱۴ روز ناپدید شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

بسیاری از دلایل تورم و تغییر رنگ در زیر چشم جدی نیستند و ممکن است به خوبی به درمان خانگی پف چشم پاسخ دهند. بر این اساس، اگر این علائم به مرور زمان وخیم‌تر شوند، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

بعضی موارد پف های زیر چشم ممکن است به علت عفونت یا سایر مشکلات پزشکی باشد که نیاز به توجه ویژه‌ای دارند.

در صورت تورم باید به پزشک مراجعه کنید:

  • شدید و طولانی مدت باشد
  • با قرمزی ، درد یا خارش همراه باشد
  • سایر قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ مانند پاها

پزشک ممکن است راه حل های طولانی مدت مانند کرم‌های ترکیبی یا سایر روش های درمانی را ارائه دهد. روش ها عبارتند از:

  • لیزر پف زیر چشم
  • لایه برداری شیمیایی
  • تزریق‌های پرکننده برای درمان پلک های پف دار

این راهکارها را برای بدست آوردن نتیجه بهتر، بارها تکرار کنید.

منبع

healthline

شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید