انتشار این مقاله


جام جهانی ۲۰۱۸، صدای دانشمندان روسیه را درآورده است!

با دستور پوتین، دولت روسیه فروش و انتقال مواد شیمیایی مضر و زیستی را به دلیل نگرانی‌های امنیتی به حالت تعلیق درآورده است.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با سوت داور بازی روسیه و عربستان شروع شد. ولی محققان روس شاید وقت بیشتر از حد انتظاری برای دیدن مسابقات داشته باشند.

به خاطر امنیت و اقدامات ضد تروریسمی که دولت روسیه در تورنومنت جام جهانی در پیش گرفته، بعضی از آزمایشگاه‌های روسیه مواد معرف رادیواکتیو مورد نیاز تحقیقات خود را نخواهند داشت. این موضوع را زیست‌شناسان مولکولی و بیوشیمی‌دان‌ها به نیچر اطلاع داده‌اند.

در یک حکم ریاست جمهوری در یازدهم ماه می، دولت روسیه فروش و انتقال مواد شیمیایی مضر و مواد زیستی، شامل سموم و مواد رادیواکتیو را به دلیل نگرانی‌های امنیتی به مدت دو ماه به حالت تعلیق درآورده است. جام جهانی تا ۱۵ جولای ادامه دارد. این دستور فقط برای شهرهای میزبان جام جهانی است، با این حال، بعضی از این شهرها مثل مسکو، قطب تحقیقاتی محسوب می‌شوند.


شاید بپسندید: جام جهانی ۲۰۱۸: چیزهایی که شاید نشنیده باشید


آزمایشگاه‌های بدشانس

این نگرانی‌های امنیتی تحقیقات زیست‌شناسی مولکولیِ به نسبت کوچک را در روسیه تهدید می‌کند. ماه گذشته، محققان روسی که اخیراً برای نوکلئوتیدهای رادیواکتیو مورد استفاده برای اندازه‌گیری بیان ژن، سفارش پر کرده بودند، خبرهای بدی از مؤسسه‌ی شیمی بیوارگانیک آکادمی علوم روسیه دریافت کردند: سفارش ماه ژوئن آن‌ها برای آزمایشگاه‌شان به خاطر حکم رئیس جمهور لغو شده است. مرکز دیگری در روسیه چنین موادی توزیع نمی‌کنند.

کنستانتین سِورینوو، بیوشیمی‌دان اسکولتک و یکی از رهبران آکادمی علوم روسیه می‌گوید که این حکم “کل جریان کاری من را در آزمایشگاهم به خطر انداخته است”. پروژه‌های متعددی شامل آزمایش‌های اصلاح ژنی کریسپر و اندازه‌گیری اثرات سموم بر روی سلول‌ها، تحت تأثیر قرار گرفته است.

استفن اوبرین، مدیر مرکز Theodosius Dobzhansky برای بیوانفورماتیک ژنوم در سن پترزبورگ می‌گوید کار تیم او که بسیار محاسباتی است لطمه نخورده ولی از همکارانش شنیده که درباره‌ی معرف‌های رادیواکتیو و دیگر مواد شیمیایی سمی دچار مشکل شده‌اند.

نگهداری توزیع مواد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی از معرف‌ها و دیگر مواد مصرفی در روسیه خیلی مشکل است. ظرفیت‌های تولیدی این کشور با مشکل روبه‌رو است و از طرفی دیگر، واردات آن‌ها از کشورهای خارجی هم مشکلات خاص خود را دارد.

نیاز داخلی

در همین حال، توزیع ساخت داخل به طور روتین در گیر و دار بروکراسی طولانی نقل و انتقال است. محققان روسی همیشه از سفارش مواد اولیه‌ی خود شکایت دارند. جام جهانی هم وضع را بدتر کرده است.

برای جلوگیری از تأخیرهای همیشگی، دانشمندان در روسیه جانب احتیاط را گرفته و چند هفته زودتر سفارش می‌دهند. با آمدن جام جهانی و تابستان شاید نوکلئوتیدهای رادیویی تا پائیز دست محققان نرسد. این یعنی تخریب. سِورینوو می‌گوید چهار تا از دانشجویان دکترایش لنگ در هوا مانده‌اند.

الکسی خخلوف، معاون آکادمی علوم روسیه که مسئول توزیع نوکلئوتیدهای رادیویی بین محققان است، پاسخی به ایمیل Nature نداده که تعداد دانشمندان متأثر از این تصمیم را پرسیده بود.

ولادیمیر پوتین، قبل از انتخاب دوباره‎ی خود برای عنوان ریاست جمهوری در مارس، قول داده بود پایه‌های تحقیقاتی روسیه را تقویت کند. ولی قیمت‌های بالا و محدودیت‌های واردات مواد تحقیقاتی ادامه دارد تا دانشمندان روس را از رقبای خود در کشورهای دیگر که از قضا با وفور نعمت مواجه اند، عقب بیاندازد.

قرار است محدودیت‎های امنیتی سریعاً پس از برگزاری بازی فینال ۱۵ جولای برداشته شود. این بحران شاید کوتاه مدت باشد، ولی مشکلات سر راه تحقیقات حساس را در کشوری که از آزادی کامل برخوردار نیست، نشان می‌دهد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید